وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 52
  • دیروز: 118
  • 7 روز قبل: 528
  • 1 ماه قبل: 2084
  • کل بازدیدها: 145637




  •   نقش عدالت زن درتحکیم بنیان خانواده (پژوهشگر : فاطمه آجودانی)   ...

    چکیده
    در نظام ارزشی اسلام،خانواده منزلت و قداست ویژه ای دارد و در محیط خانواده زن به عنوان رکن اصلی خانه برای ایجاد محیط آرام و امن الهی و رشد و تربیت فرزندان نقش به سزایی را ایفا می کند. او می تواند با برقراری عدالت، خانواده با ثبات و مستحکمی را ایجاد کند. عدالت در خانواده مستلزم رعایت و انجام وظایف و مسئولیت هایی است که زن در برابر همسر و فرزندان خود دارد مسئولیت هایی که یک زن بایددر برابر همسر خود انجام دهد به سه دسته عاطفی،اخلاقی(صبر و بردباری، قناعت و خوش رویی، صداقت و…) و مالی(حفظ اموال همسر، قناعت و کم توقعی) می توان تقسیم نمود. مسئولیت هایی که یک زن باید در برابر فرزندانش رعایت کند را نیز می توان به دو دسته کلی قبل از تولد(ایام بارداری) و بعد از تولد(شیر دادن، انتخاب نام نیکو، و…) تقسیم نمود که اگر در انجام این وظایف کوتاهی نکند عدالت که همان رعایت حقوق اعضای خانواده است بر قرار کرده و بستری مناسب برای تأمین امنیت و آرامش روانی در خانه و استحکام خانواده خودمهیا ساخته است.

    کلید واژه: عدالت، خانواده، تحکیم، حقوق، زن

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1396-02-20] [ 08:43:00 ب.ظ ]





      دیدار جمعی از طلاب با حجت الاسلام و المسلمین معصومی نویسنده و مولف شاهرودی   ...

    دیدار جمعی از طلاب با حجت الاسلام و المسلمین معصومی
    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، سطح(2)
    روز سه شنبه مورخ 19/2/96، جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، با هدف آشنایی با اصول و شیوه های تدوین کتاب، با حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای معصومی امام جمعه شهر رویان و مولف کتاب، دیدار داشتند.

     

     


    در این دیدار حاج آقا ی معصومی عنوان داشتند که پژوهش مسئله انتقال ارزش های اسلامی با مردم است حال بحث اینجاست وضعیت ما نسبت به جهان در رابطه با پژوهش چگونه است؟
    ایشان عنوان داشتند: خوشبختانه وضعیت پژوهش و تحقیقات در ایران اسلامی جایگاه مطلوب و رضایت بخشی دارد و دانشجویان و طلاب و اساتید ما در دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، تحقیقات قابل مطرحی در سطح جهانی دارند.
    ایشان ادامه دادند که: پژوهش را می توان به سه نوع تقسیم بندی کرد:
    1_ پژوهش سنتی که در این پژوهش بین پژوهش و خطابه فرقی گذاشته نمی شود یعنی اعتقادبر این است که، پژوهش همان خطابه و خطابه همان پژوهش است لکن به صورت مکتوب . که مرحوم آیت الله فلسفی همین اعتقاد را داشتند و می فرمودند که: پژوهش همان خطابه است که باید دارای ظرف و قالب باشد.
    2_ پژوهش مدرن که اول باید موضوع مشخص شود و بعد کار میدانی انجام گیرد یعنی به نوعی این پژوهش تلفیقی از معلومات نظری و میدانی است که طولانی و صعب و مشکل می باشد.
    3_ پژوهش تجربی که در این نوع پژوهش شما یک موضوعی را چه اخلاقی چه اعتقادی چه سیاسی و… در نظر می گیرید و بعد تمام منابع اصلیش را پیدا می کنید بعد به فهرست مطالب این منابع مراجعه کرده و سر فصل ها را در نظر می گیرید عناوین و سر فصل های تکراری را حذف، و اصلی ها را نگه می دارید بعد با تحلیل و نگرش و رویکردو برداشت و ذوق هنری خودتان سر فصل های جدید را می پرورانید.که این نوع تحقیق بسیار کار سهل و آسانی است .

     

     

     

    ایشان در پایان هم به مسئله انتخابات و معیار و ملاک های فرد اصلح برای ریاست جمهوری آینده اشاره کردند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [سه شنبه 1396-02-19] [ 08:38:00 ب.ظ ]





      شرایط و زمینه های کار امدی خانواده   ...

    به همت سرکار خانم زینب دهقان ، طلبه سطح 2 ، پایه دوم

    1.رعایت ملاک های انتخاب همسر

    بر اساس اموزه های دینی ، دینداری ،  پایبندی به ارزش های اخلاقی از قبیل گذشت و تواضع در برابر همسر ، نرمخویی ، عفت و اکدامنی، صداقت،حیا و بردباری از مهمترین ملاک های انتخاب همسر محسوب می شوند.

    یک روش معمول برای شناخت و اگاهی از این ویژگی ها تحقیق و جستجو درباره خود فرد و خانواده اوست.جذابیت جسمی مانند زیبایی چهره ، اندام و موها ،هوش و خردمندی ، توانایی فرزند اوری و اصالت خانوادگی از ملاک های درجه ی دوم هستند.

    2.سازگاری های اولیه

    همه ی زوج ها بعد از ازدواج خیلی زود می فهمند که بعد از این نمی توانند هر کاری دلشان خواست انجام بدهند. در نتیجه ،ناگزیر به پاره ای از مقررات پایبند می شوند تا از این طریق بتوانند به حد اکثر میزان رضایت دست یابند . این فرایند در اصطلاح سازگاری اولیه نامیده می شود . سازگاری های اولیه به همسران کمک می کند تا به تفاهم مشترکی در زمینه ی مسئولیت های خانوادگی دست یابند .

    3. درک متقابل بین همسران

    موضوع مهم دیگر در کارامدی خانواده درک متقابل در میان اعضای ان و به ویژه همسران است .

    تفاوت های بین زن و مرد را می توان بر اساس عوامل ژنتیکی توجیه کرد . از نظر حضرت علی ( علیه السلام ) توجه به این که زن و مرد از نظر توانایی ها و کارکرد های شناختی و عاطفی با هم تفاوت دارند ،در تعیین خط مشی های زندگی و انتظارات همسران از یکدیگر بسیار مهم است . با اینکه زنان می توانند برنامه ریزی و مدیریت خانواده را به عهده بگیرند . زیرا مدیریت خانواده مستلزم این است که فرد از توانایی های شناختی ،قدرت پیش بینی ،تجزیه و تحلیل و سطح چالش پذیری نسبتا بالایی برخوردار باشد . بر این اساس ،نباید از زنان انتظار داشت که در تصمیم گیری های مهم حرف نهایی را بزنند و بتوانند در بحران های زندگی تاب و تحمل بالایی داشته باشند . حضرت علی ( علیه السلام ) برای اشاره به ظرافت طبع زنان و اینکه نمی توانند در بحران ها و سختی های زندگی سخت رویی از خود نشان دهند ، واژه (ریحانه ) را درباره زنان به کار برده و می گوید :زن ( ریحانه )به معنای گل خوشبو است . این تعبیر اشاره به این است که زنان مانند گل لطیف هستند ،روشن است چنین موجود لطیفی نمی تواند تاب و تحمل سختی ها را داشته باشد .

    4. نقش پذیری در خانواده

    درمتون اسلامی برای هر یک از زن و مرد وظایف و نقش هایی در نظر گرفته شده که در کار امدی خانواده بسیار مهم است . مدیریت و تامین معیشت ، ارضای نیاز های زیستی ،عاطفی ،برنامه ریزی و تعیین اهداف و ارزش های کلی خانواده جزئ مهمترین وظایف و نقش های مرد در نظر گرفته شده است . همچنین ، مرد باید بپذیرد که زن امانتی از سوی خداست وباید در حفظ و نگهداری ان بکوشد .

    حضرت علی (علیه السلام )  به عنوان دری مهربان ، خطاب به فرزندش او را به ترس از خدا ، اباد ساختن دل به یاد او ، چنگ زدن به ریسمان الهی و ند اموزی و عبرت گیری از گذشتگان توصیه کرده است . با کمی دقت ، می توان نقش های مختلفی را که فرد باید در قبال فرزندانش به عهده بگیرد ، در نامه 31 نهج البلاغه ملاحظه کرد . برای زنان نیز هم نقش هایی در قبال همسر وهم در قبال فرزندان در نظر گرفته شده که باید به ان ها عمل کند . مهمترین وظایف زن در قبال همسر ،سازگاری ، ارضای نیاز های جنسی و عاطفی همسر ،احساس رضایت از زندگی و تلاش در جهت حفظ منابع مالی خانواده است .

     

    5.حفظ حریم خانواده

    حریم خانواده چیزی شبیه حریم شخصی است . حریم شخصی یک حصار فرضی دور افراد است که با ان فاصله از دیگران محافظت می شوند .

    روابطزنان با مردان نامحرم نباید خیلی باز وبدون محدودیت باشد . از حضرت علی ( علیه السلام ) همان گونه که ازاد گذاشتن زنان می تواند خطرناک باشد ، راه دادن افراد غریبه و غیر قابل اعتماد در حریم خانواده نیز مشکل افرین خواهد بود . بنابراین ، کارامدی خانواده مستلزم حفظ حریم خصوصی و پرهیز از روابط باز و وسوسه انگیز با افراد نا همجنس است .

    6.روابط  مثبت در خانواده :

     6- 1  روابط بین همسران

    روابط مثبت بین همسران عبارت است از روابط نزدیک و صمیمانه که با ویژگی هایی چون احترام ،مدارا ، ارزش گذاری به همدیگر و مهرورزی مشخص شده است . در اموزه های دینی به روابط صمیمانه و نزدیک بین همسران اشاره شده است .  

    6-2  روابط بین والدین و فرزندان

    از نظر اسلام نیاز های کودک تنها به نیازهای زیستی خلاصه و محدود نمی شود ؛بلکه بخش عمده ای از نیاز های کودک را نیاز های عاطفی او تشکیل می دهد . از این رو ، در روایات به اهمیت نیازهای عاطفی کودک و نقش والدین در جهت ارضای درست انها اشاره شده است .

    7. ارضای نیاز های خانواده

    مهم ترین بخش نیازهای خانواده ، نیاز های عاطفی ان هاست که شامل محبت ،احترام ،همدلی و همدردی می شود . متناسب با ویژگی های سنی ، موقعیتی و روحیات گونا گون افراد خانواده ، نیاز های عاطفی ان ها نیز متفاوت است .

    بخش دیگری از نیاز های خانواده که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد ، نیاز های مادی و تامین معیشت آنها ست.

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1396-02-13] [ 09:34:00 ق.ظ ]





      برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان" آسیب شناسی حضور دختران در فضای مجازی "   ...

     

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، سطح(2) 

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، در روزدوشنبه مورخ 96/2/11،  کرسی آزاد اندیشی با عنوان” آسیب شناسی حضور دختران در فضای مجازی “با کارشناسی سرگرد ابوالفضل دربانیان  فعال فضای مجازی ،در مدرسه  برگزار نمود.

     

     نتیجه ای که از این کرسی گرفته شداین بود که : فناوری های نوین ارتباطی، گرچه برای گروه های مختلف انسان فرصت های تازه ای را خلق کرده ،که بسیار ارزشمند است در عین حال خطر ات و تهدیدات جدی برای کاربران خود بوجود آورده است.

    امروزه جوانان ما مخصوصا دختران به علت حضوردر منزل ، بیشترین سهم استفاده ازفضای مجازی را دارند واین فناوری ، مخصوصا اینترنت (تلگرام، واتساپ ، فیس بوک و…) تاثیرات مثبت و منفی بر روی آنان می گذارد.

    و از آن جایی که دختران به طور کلی در مقایسه با پسران در برابراتفاقات و تهدیدات آسیب پذیرتر هستند بر همین اساس آثار شبکه های اجتماعی بیشتر متوجه آنان می باشد.

    مطالعات نشان می دهد که تهدید هویت دختران، اعتیاد اینترنتی، فرهنگ پذیری از طریق اینترنت، درگیری  عشق های مجازی و سوء استفاده های جنسی،تهدیدات جدی را برای کاربران دختر فراهم آورده است ،

     

     دختران ما باید از آسیب های استفاده از فضای مجازی آگاه باشند تا با در اختیار داشتن اطلاعات کافی از مسائل جانبی، نا امنی ها، جرائم اینترنتی، خطرات این آسیب ها را به حداقل ممکن برسانند.

     

    موضوعات: اخبار مدرسه  لینک ثابت



    [سه شنبه 1396-02-12] [ 12:56:00 ب.ظ ]





      بایسته ها و نابایسته هایی در تبلیغ (پژوهشگر: زهره ابراهیم نیا )   ...

    چکیده :

    در این مقاله در رابطه با موضوع تبلیغ دینی به برخی از بایسته ها ونبایسته ها پرداخته ایم. از نظر نگارنده امر تبلیغ دینی از اهمیت و ضرورت بسیاری برخوردار است. در راستای این امر به انجام این تحقیق مبادرت نموده و سعی کرده است تا به مسایلی چون اهمیت تبلیغ، ویژگی های مبلغ و تبلیغ دینی و برخی آفات تبلیغ در این نوشتار بپردازد.

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [یکشنبه 1396-02-10] [ 08:54:00 ب.ظ ]





      مصرف چربی و ارتباط آن با بیماری های قلبی   ...

    زهرا بیاری - دوم مهر

    مصرف چربی و ارتباط آن با بیماری های قلبی:

    آمارهای جهانی که در کنفرانس ها و کنگره های پزشکی جهانی عرضه گردیده است نشان می دهد که کشورهايی که قدرت خریدشان زیاد بوده و چربی زیادتری را مصرف کرده اندتلفات آنها از لحاظ بیماری های قلبی و عروقی و انفارکتوس زیادبوده و به همین ترتیب کشورهایی که روغن های حیوانی مصرف می کنند. تلفات بیماریهای قلبی وعروقی آنها به مراتب ازکشورهایی که روغن های نباتی مایع مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان استفاده می کنند بیشتراست.

    مصرف چربی درآمریکا نسبت به سایرکشورها بیشتر می باشد.

    آمریکا 40 تا 60 درصد.

    اروپا بیست و پنج تا سی درصد.

    آسیا و آفریقا پانزده درصد. چربی مصرف می نمایند. باملاحظه آمارداده شده می فهمیم که مصرف چربی در آمریکا بیشتر از سایر کشورهاست و لیبایستی یادآور شویم که همین روی مصرف زیادچربی، توأم بافعالیت زیاد، در سال های اخیر تلفات آمریکا از لحاظ قلب و عروق از تمام دنیا بیشتر بوده است. یعنی آمارتلفات 52%بوده درصورتیکه درهمان سال تلفات اروپاییان از لحاظ بیماری های قلب 27% بوده است. روغن های نباتی مایع مانند زیتون، ذرت، آفتابگردان و غیره کمتر جذب بدن شده و عاملی برای ایجاد جراحات داخلی عروقی و ایجاد لکه های آترم نمی باشد.

     

    موضوعات: ارائه روش تحقیق  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1396-02-06] [ 11:42:00 ق.ظ ]





      برگزاری دومین کارگاه آموزشی" آموزش جامع سامانه کتابداری "   ...

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، در روز شنبه مورخ 2/2/96، کارگاه “آموزش جامع سامانه کتابداری"با کارشناسی خانم طاهره بداقی را برگزار نمودند.


    با توجه تغییر روند سیستم کتابخانه های حوزه های علمیه خواهران،از نرم افزار کاوش به سامانه جامع کتابداری و بنا به نیاز پژوهشگران اقدام به آموزش سامانه جدید و یادگیری راه های سرچ کتاب با عناوین و موضوعات مختلف کرد.
    در این راستا کتابدار مدرسه با توضیحات کامل و جامعی که به پژوهشگران در زمینه سامانه کتابداری و نحوه استفاده از آن داد، مقدمات سهولت استفاده و اطلاع از منابع مکتوب کلیه کتابخانه های حوزه های علمیه سراسر کشور را برای آنان فراهم نمود. با توجه به نیاز فراوان طلاب به تحقیق و پژوهش و ایجاد امکانات این شکلی لازم است نهایت تقدیر و سپاس را از تلاشگران عرصه پژوهش حوزوی نمود.

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1396-02-02] [ 08:35:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه