وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اسفند 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 5
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 410
  • 1 ماه قبل: 1966
  • کل بازدیدها: 145519




  • کاربران آنلاین

  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ



  •   دوره آموزشی مهارت جستجوی منابع علمی در اینترنت برگزار شد   ...

    دوره آموزشی مهارت جستجوی منابع علمی در اینترنت به مدت 10 جلسه دو ساعت با حضور قریب به 30 طلبه مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

    مربی این دوره آموزشی سرکار خانم مریم جبله طلاب را با سایت های مفید و دارای منابع علمی از جمله نورلایب و نور مگز و …. و نحوه جستجو کتاب و استفاده از متون آنها آشنا کرد.

     

     

     

     

     

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-12-25] [ 08:12:00 ب.ظ ]





      برگزاری نشست جایگاه پژوهش در نظام های آموزشی   ...

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) در روز دوشنبه 23/12/95 نشستی با شرکت اعضای هسته پژوهش تشکیل داد، این نشست با کارشناسی سرکار خانم طزرئی مدیر مدرسه علمیه برگزار گردید.

     ایشان در این همایش بیان داشتند:  اهمیت اصلاح نظام آموزشی و حرکت به سمت نهادینه سازی پژوهش در فرایند آموزش از مهمترین اهداف برگزاری این نشست است.

     سرکار خانم مریم السادات طزرئی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال 74 در بیان جمعی از فضلاء و بزرگان حوزه های علمیه بیان فرمودند: “پژوهش و تحقیق در نظام آموزشی دنیا، رکن اساسی و مایه ی بقای آن است و شاخص رشد و عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت بشود” که فرمایش ایشان لازمه حرکت به این سمت است.

    وی اضافه کرد: با توجه به این که تقریبا 20 سال از فرمایش مقام معظم رهبری می گذرد، حرکت برنامه ریزی شده و هدفمندی را می طلبد که این فضا باید  به وسیله دست اندرکاران مراکز علمی فراهم شود. زیرا در جامعه ی امروز چالش هایی فرا روی ماست که فقط به وسیله اندیشه های ژرف و پژوهش های کاربردی می توان این خواسته ها  و نیازها را پاسخ داد و راه حل هایی بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری ارائه نمود.

    ایشان ادامه دادندکه: تجربه نشان داده است که یافتن راه حل های پایدار برای حل مشکلات عظیم اقتصادی مبتنی بر انجام پژوهش های گسترده است. نقش پژوهش در توسعه همه جانبه چنان برجسته و انکار ناپذیر است که می توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه ابعاد اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاست و جامعه دا نست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش این حوزه با دشواری های ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است.

    ایشان در پایان عدم توجیه ضرورت پژوهش، عدم ترسیم پایه های نظری و روش شناسی آن، فراهم نبودن امکان ها و ابزارهای لازم را از مهمترین عوامل نا کار آمدی پژوهش در حوزه های علمیه دانست.

     

     

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-12-23] [ 08:09:00 ب.ظ ]





      برگزاری جلسه توجیهی فعالیت های پژوهشی طلاب   ...

    در تاریخ 23/12/95 جلسه توجیهی فعالیت های پژوهشی برای کلیه طلاب مدرسه برگزار گردید. در این جلسه ابتدا خانم فهیمه سادات حسینیان در مورد اهمیت پژوهش در اسلام مطالبی بیان داشتند.

     ایشان بیان داشت که: اسلام برای پژوهش اهمیتی ویژه ای قائل است تا جایی که مداد علماء را برتر از خون شهدا می داند و دانش اندوزی را از نماز و روزه و حج و جهاد در راه خدا بهتر و عزیزتر می شمارد، علاوه بر آن جمله آغازین خداوند با رسول گرامیش با عنوان “خواندن” شروع شده است.

    وی   ادامه داد که: پژوهش گامی است که محقق برای حل مسئله ای مهم بر می دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد. رسالت اصلی یک پژوهشگر و محقق، صیانت از حریم حق و حقیقت می باشد. ایشان ادامه دادند که: با تحقیق و پژوهش نه تنها به کمال و سعادت دنیوی بلکه به سعادت اخروی نیز دست می یابیم.اهمیت این مطلب تا آنجاست که خداوند متعال تنها راه انتخاب و گزینش دین را پژوهش قرار داده و کسب اعتقادات دینی جز در سایه تحقیق و اندیشه و تدبر امکان پذیر نیست.

    ایشان افزودند: وظیفه ی پژوهش و تحقیق به عده ای خاص محدود نمی گردد، بلکه بر اساس آموزه های دینی، وظیفه ایی است که بر دوش همگان گذاشته شده است و از آن جا که پژوهش راه حل مشکلات کشورمی باشد طلاب علوم دینی باید در مقوله تحقیق و پژوهش پیشتاز بوده و با ارائه طرح ها و مقوله های پژوهشی و ابتکارات و اختراعات در زمینه رفع مشکلات، جامعه گره گشا باشند، و با تاسی به فرمایشات مقام معظم رهبری در تصمیم گیری های کلان مخصوصادر زمینه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش عمده ای را ایفا کنند.

    در پایان جلسه، جوایز مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به وبلاک نویسان برتر حوزه اهداء گردید.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 07:26:00 ب.ظ ]





      برگزاری نشست جایگاه پژوهش در نظام آموزشی حوزه   ...

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) در روز دوشنبه 23/12/95 نشستی با شرکت اعضای هسته پژوهش تشکیل داد، این نشست با کارشناسی سرکار خانم طزرئی مدیر مدرسه علمیه برگزار گردید.

     

     

    ایشان در این همایش بیان داشتند:  اهمیت اصلاح نظام آموزشی و حرکت به سمت نهادینه سازی پژوهش در فرایند آموزش از مهمترین اهداف برگزاری این نشست است.

     سرکار خانم مریم السادات طزرئی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال 74 در بیان جمعی از فضلاء و بزرگان حوزه های علمیه بیان فرمودند: “پژوهش و تحقیق در نظام آموزشی دنیا، رکن اساسی و مایه ی بقای آن است و شاخص رشد و عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت بشود” که فرمایش ایشان لازمه حرکت به این سمت است.

    وی اضافه کرد: با توجه به این که تقریبا 20 سال از فرمایش مقام معظم رهبری می گذرد، حرکت برنامه ریزی شده و هدفمندی را می طلبد که این فضا باید  به وسیله دست اندرکاران مراکز علمی فراهم شود. زیرا در جامعه ی امروز چالش هایی فرا روی ماست که فقط به وسیله اندیشه های ژرف و پژوهش های کاربردی می توان این خواسته ها  و نیازها را پاسخ داد و راه حل هایی بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری ارائه نمود.

    ایشان ادامه دادندکه: تجربه نشان داده است که یافتن راه حل های پایدار برای حل مشکلات عظیم اقتصادی مبتنی بر انجام پژوهش های گسترده است. نقش پژوهش در توسعه همه جانبه چنان برجسته و انکار ناپذیر است که می توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه ابعاد اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاست و جامعه دا نست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش این حوزه با دشواری های ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است.

    ایشان در پایان عدم توجیه ضرورت پژوهش، عدم ترسیم پایه های نظری و روش شناسی آن، فراهم نبودن امکان ها و ابزارهای لازم را از مهمترین عوامل نا کار آمدی پژوهش در حوزه های علمیه دانست.

     

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 10:37:00 ق.ظ ]





      برگزاری دومین جلسه " کارگاه مهارت افزایی کرسی آزاد اندیشی"   ...

    دومین جلسه  کارگاه مهارت افزایی کرسی آزاد اندیشی، شنبه مورخ21/12/95در مدرسه برگزار گردید. کارشناس جلسه حجت السلام و المسلمین آقای حسن آقایی بودند.

     

     در ابتدا آقای آقایی مبحث خود را چنین آغاز کردند که علت برگزاری کرسی آزاد اندیشی چیست؟ 

    ایشان یکی ازعلل برگزاری کرسی ازاد اندیشی را ، رشد فرهنگ وعلم برشمردند وادامه دادند:

    اجرای کرسی آزاد اندیشی برای دست یافتن به حقیقت است و انسان دارای شرافتی به نام عقل است لذا همیشه به دنبال راه حل های عقلانی می گردد و از خرافه و جهل دوری می کند.و هدف از کرسی آزاد اندیشی رشد علم و فرهنگ، و ازانجاکه  دین اسلام ،دین کامل و جامعی است ،پس باید بتواند مبانی خود را ثابت کند.

    آقای آقایی در ادامه فرمودند: از  جهل  خود نترسید، خودتان را درگیر مشکلات جامعه کنید و به دنبال حقیقت بروید ، آنچه باید از ان ترسید در جهل ماندن است.

    تاکید فراوان آقای آقایی این بود که سطح آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید شبهات جامعه را پاسخ گو باشید  اگر آگاهی باشد هیچ کس در جامعه شما را طرد نمی کند و اگر طلبه ای در جامعه طرد می شود به خاطر اینکه رشد علمی و آگاهی کامل ندارد.

    ایشان یکی دیگر ازعلل برگزاری کرسی ازاداندیشی را ،"حذف تحجر در میدان علمی “برشمردند وادامه دادند:

    باید خرافه ها و کوته فکری ها حذف گردد،مخصوصا خرافاتی که در مراسم روضه خوانی هارواج پیدا کرده ،ایشان از طلاب خواستند که وارد جلسات شده؛ و مستدل وعقلانی با خرافات مبارزه کنند .دلیل رواج خرافه در جامعه این است که شما طلاب کنار نشسته اید و آن هایی که علم و آگاهی ندارند میدان را به دست گرفته اند.در ادامه فرمودند در کرسی آزاد اندیشی باید جلوی خرافات گرفته شود.

     

    ایشان علت دیگر برگزاری کرسی ازاد اندیشی را به میدان عمل آوردن تمام نخبه ها دانستند وادامه دادند:

    در کرسی آزاد اندیشی باید نخبه ها را به صورت صوری جمع کرد و در قسمت های خاص بکار گرفت ،باید دانشجویان دانشگاه را در کنار طلاب بگذارید تا با هم کار کنند و یک کرسی آزاد اندیشی تحقیقی پژوهشی برگزار کنند،واینکه قران تاکید دارد اسلام دین فردی نیست برای این است تا مردم   تفکر و تدبر  و تعقل کنند  و وارد جامعه شوندوپاسخگوی شبهات افراد  باشند.

    درادامه ایشان یکی دیگر ازعلل برگزاری کرسی ازاد اندیشی را طرح مباحث تخصصی در محافل عمومی دانستندوافزودند:

    اگر طلبه ها شبهات را جوابگو نباشند افراد دیگری مانند اقای سروش  جوابگو می باشند. باید این مباحث در جای خودش که میدان تخصصی است جوابگو باشد.و شما طلاب، باید دریک مبحث تخصصی آنچنان با هم بحث و مطالعه و مباحثه کنید تا این که به یک نتیجه واحد برسیدوجوابگوی شبهات مردم باشید.

     ایشان بلوغ فکری و سیاسی دانشجو و طلاب ازعلل دیگر برگزاری کرسی برشمردند وبیان داشتند:

    قصد ما این است که با کرسی آزاد اندیشی بلوغ سیاسی و فکری ایجاد کنیم.برای مثال شما به دعای ندبه یازیارت جامعه ی کبیره دقت کنید، از اول تا اخرتماما، سیاسی است آنوقت چطور عده ایی دین را از سیاست جدا می کنند.شما باید با طرح این مباحث درکرسی های ازاد اندیشی افراد رابه بلوغ فکری وسیاسی برسانید.

    ایشان علل دیگر برگزاری کرسی را ایجاد جریان فکر سازی دانستند وادامه دادند:

    تاکید اسلام بر این که تفکر کنید و این که یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است برای چیست؟ زیرا فکر درست می تواند زندگی یک جوان را اصلاح کند  واورا عاقبت بخیر کند.درکرسی ازاداندیشی بحث حجاب باید این بصیرت افزایی در جوان ایجاد شود که  خروجی فکر سازی و تفکردرجوان ،تثبیت حجاب دراو باشد.

     

    اخرین دلیل برگزاری کرسی را ایجاد نو آوری ذکرکردندوبیان داشتند:

    چرا دانشجوی ما به کتاب های خارجی روی آورده

    اگر یک جوان مسیحی به شما بگوید دین خود را به من معرفی کن یک کتاب به من بده تا دین تو را بشناسم شما چه کتابی را دارید که به او معرفی کنید کتاب های موجود یک سری کتاب های عرفانی است که این جوان مسیحی را بیشتر به چالش می کشانند، کتاب های جدید و جوان پسند و به زبان روز در بازار نیست کتابی که جوان امروز را قانع کند نیاز به نو آوری دارد نیاز به یک قلم عرف پسند دارد. شما نمی خواهید همه نویسنده شود شما مواد خام را بیاورید به دست یک دانشجو ادبی بدهید و این در کرسی های آزاد اندیشی  میسر می شود.

    در کرسی آزاداندیشی دو حزب موافق ومخالف هر کدام حرف خود را می زند و از فکر خود دفاع می کند ، نتیجه و خروجی کرسی می تواند آگاهی پیدا کردن به یک واقعیت شود .

    در یک جمع، یک کرسی آزاد اندیشی باید این 7 علت و خروجی که بیان کردیم داشته باشد.

    کار گروهها را تشکیل دهید تا نخبه ها شناخته شود. از نخبگان در موضوعات مختلف و در محیط های مختلف دعوت کنید. و بعد مباحث چالشی که در جامعه وجود دارد را به وسط بیاورید و با تلاش، کسب آگاهی و پژوهش و تحقیق با اطلاعات کامل وارد کرسی ها بشوید تا در آخر بتوانید از کرسی یک حقیقت کسب کنید.

    و در پایان گفتند که: کتاب های صفایی حائری را بخوانیدو حتما جزء سیرهای مطالعاتی خود قراردهید و مطالعات خود را مباحثه ای بیش ببرید. تابتوانید پاسخگوی سوالات قشر جوان، مخصوصا دانشجویان دانشگاهها باشید.

      

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1395-12-21] [ 07:38:00 ب.ظ ]





      روز شهادت و محل دفن   ...

    درباره ی روز شهادت آن حضرت اختلاف نظر است، ولی دو نظر مورد توجه علما قرار گرفته است؛ مطابق برخی از نقل ها شهادت آن حضرت روز سیزدهم جمادی الاول سال یازدهم هجری و طبق نقل دیگر، روز سوم جمادی الثانی روز شهادت آن حضرت است.

    در واقع این اختلاف روایت از این ناشی می شود که مطابق برخی نقل ها شهادت آن حضرت هفتاد و پنج روز و مطابق برخی نقل ها نود و پنج روز پس از وفات رسول اکرم(صل الله علیه و آله) بوده است.

    به نظر می رسد، دستور آن حضرت به دفن شبانه و پنهان از چشم دیگران و عدم اعلام قبرش توسط علی(علیه السلام) به مردم، برای آن است که همواره مظلومیت آن حضرت و عدم رضایتش از حاکمان و مردم زمانش باقی بماند و در حقیقت پنهانی قبرش، خود سند رسوایی غاصبان خلافت و نشانه ای از خط روشن اهل بیت (علیهم السلام) در برابر حوادث پس از رسول خدا(صل الله علیه و آله)است.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-12-11] [ 02:17:00 ب.ظ ]





      جایگاه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)در عرصه ی قیامت   ...

     

     

    عظمت بانوی دو جهان در عرصه ی قیامت بسیار باشکوه است؛ او با کسب فضایل معنوی در پرتو معرفت، عبودیت، ایثار و از خود گذشتگی به مقامی دست می یابد که مایه ی غبطه ی همگان می شود؛ او نه تنها خود در رضوان الهی جای دارد و نه تنها که جزو پیشتازان ورود به بهشت است، بلکه به فریاد محبان و شیعیان گنه کار می رسد و گروه زیادی را شفاعت می کند.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 02:02:00 ب.ظ ]





      جایگاه فاطمه الزهرا(علیه السلام) در عرصه ی عبادت   ...

     

     

    از عرصه های مهم زندگی فاطمه الزهرا (علیها السلام) عرصه ی معرفت، بندگی و عبودیت آن حضرت است که برای پویندگان راهش و عاشقان عقیده اش بسیار درس آموز است.

    معرفت و آگاهی آن حضرت نسبت به حقایق جهان هستی و در امر توحید و خداشناسی و عظمت نبوت و معارف دینی و مانند آن را می توان از خطبه ی آن حضرت به روشنی فهمید.

    ایمان و یقین فاطمه(علیه السلام)

    از سرچشمه های عبادت عارفانه، ایمان و یقین است.بانوی دو عالم حضرت زهرا(علیهاالسلام) تمام وجودش آمیخته با ایمان و یقین بود. و این حقیقتی است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) درباره ی دخترش بدان تصریح کرده است و فرمود:«ان ابنتی فاطمه ملا الله قلبها و جوارحها ایمانا و یقینا»؛ به یقین دخترم فاطمه قلب و اعضایش (جسم و جانش) را خداوند از ایمان و یقین پر کرده است.      {بحار الانوار، ج 43، ص 29}

    عبادت فاطمه(علیه السلام)

    عبادت آن حضرت، عبادتی نشات گرفته از ایمان ژرف و یقین استوار بود و از این رو، رنگ و بویی دیگر داشت و هنگامی که برای عبادت بر می خاست و به راز و نیاز و تهجد روی می آورد، چنان توجه و ارتباط با حضرت حق در آن موج می زد که مایه شگفتی همگان بود.

    در تعبیری که درباره ی توجه آن حضرت در نماز نقل شده آمده است:«و کانت فاطمه(علیهاالسلام) تنهج فی الصلاه من خیفه الله تعالی؛ فاطمه(علیه السلام) در نماز از ترس خدا از نفس می افتاد(و بی حال می شد)».    {بحار الا نوار، ج 67، ص 400}

                                                                          

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 01:41:00 ب.ظ ]





      بررسي تأثير نفوذ دشمن بر فرهنگ اسلامي و راهكارهاي مقابله با آن(پژوهش گروهی)   ...

    چكيده

           امروزه دنياي غرب امكانات فراوان و تجربه هاي بسياري دارد كه در جهت ترويج فرهنگ و نفوذ افكار و انديشه هاي خود از آنها بهره گيري مي كنند. غربيها تجربه هاي خود را در قالب برنامه هاي دقيق فرهنگي، هنري، اقتصادي و سياسي ريخته و با مدد تكنولوژي پيشرفته، تهاجم همه جانبه اي را عليه فرهنگ ملتها آغاز كرده اند كه اگر براي مقابله با آن چاره اي انديشيده نشود به زودي شاهد مسخ هويتها و انحلال فرهنگ ملتها خواهيم بود.

               در چنين شرايطي جهان اسلام به طور اعم و علاقه مندان به انقلاب اسلامي به طور اخص، بايد براي سيانت از مرزهاي فرهنگي خود تلاش مضاعف كنند، زيرا شرايط موجود دنيا از يك سو و امكانات مادي و معنوي ما از سوي ديگر موجب مي شود تا خود را متناسب با زمان آماده كنيم. با توجه به اين موضوع، براي مقابله و مقاومت افزون تر و مصونيت هرچه بيشتر، رسالت ما ايجاب مي كند تا با برنامه ريزي جامع تر و سرمايه گذاري فراوان تر، به يك سلسله اقدامات سازنده دست بزنيم.

     

    كليد واژه: نفوذ،تهاجم فرهنگي، فرهنگ، اسلامي

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [سه شنبه 1395-12-10] [ 08:59:00 ب.ظ ]





      برگزاری کارگاه وبلاگ نویسی واحد پژوهش   ...

    این کارگاه که با کارشناسی سرکار خانم اشرفی (نماینده کوثر بلاگ و سفیر کوثر نت در مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود) صورت گرفت، شرکت کنندگان با نحوه ورود به کوثرنت، رواق، عضویت در گروه ها، ورود به مدیریت وبلاگ، اصول اولیه وبلاگ نویسی و درج عکس به دو روش ( استفاده از عکس اینترنتی و عکس موجود در سیستم ) تغییر پوسته وبلاک
    درج مطلب به صورت منتشر نشده ارسال مطلب آشنا شدند.

    در ادامه این جلسه، اعضای کانون پژوهش، به صورت کارگاهی و عملی به تمرین آموزش ها پرداختند
    طی برنامه ریزی انجام شده، در چند جلسه به صورت هفتگی، سایر مباحث و آموزش ها نیز به این گروه ارائه خواهد شد..
    این دوره که طی سه جلسه و به همت سرکار خانم اشرفی (مسئول سایت مدرسه و عضو تیم فعالان کوثر بلاگ) و با همکاری مدرسه برگزار گردید، شرکت کنندگان با اهداف ایجاد وبلاگ، ضرورت حضور در فضای وبلاگ نویسی، نحوه ایجاد وبلاگ و سایر مباحث وبلاگ نویسی آشنا شدند. همچنین سوالات و مشکلات طلاب در زمینه وبلاگ نویسی با راهنمایی های ایشان، پاسخگوی و مرتفع گردید.
    باتوجه به فراهم بودن امکانات مناسب در این مدرسه، شرکت کنندگان به صورت عملی نیز اقدام به تمرین وبلاگ نویسی و فعالیت در کوثر بلاگ پرداختند.
    • تمامی سیستم ها بر روی صفحه اول کوثر نت تنظیم شد .
    • توضیحات اولیه و مراحل به صورت خلاصه بر روی تخته درج شد .
    • نام کلاس ، نام برگزار کننده و تاریخ نیز بر روی بنر تهیه شده توسط معاونت محترم پژوهش ، نیز درج شد .

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 07:35:00 ب.ظ ]





      برگزاری کارگاه مهارت افزایی « آموزش کرسی آزاد اندیشی»   ...

    در تاریخ سه شنبه 3/12/95، به همت مسئولین پژوهشی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) یک کارگاه مهارت افزایی با عنوان” آموزش کرسی آزاد اندیشی ” برگزار شد.

    کارشناس کرسی حجت الاسلام و المسلمین آقای آقایی بودند.

     

     

    . جناب آقایی فرمودند که این کارگاه در دو جلسه برگزار می شود

    در ابتدا ایشان از جمع پرسیدند به نظر شما هدف از کرسی آزاد اندیشی چیست؟

    نظرات متعددی ارائه شد ازجمله نظرات ارائه شده

    1_برای شنیده شدن نظرات مختلف

    2_برای یافتن بهترین نظر از میان نظرات ارائه شده

    3_ برای ارائه مشکلات

    4_برای پیدا کردن راه حلی برای مشکلات و …

    جناب آقایی فرمودند باید توجه داشته باشیم که یک چیز می تواند حق باشد ولی مقبول نباشد و گاه عده کثیری یک نظر را در کرسی آزاد اندیشی می دهند ولی دلیلی نیست که آن نظر پر طرفدار حق باشد.

    یک روحانی با چهارچوب و قواعد روحانیت درباره ی یک موضوع نظر می دهد و  یک ماتریالیست  که فرضا درجمع حضور دارد ، با دیدگاه خودش نظر می دهد پس در یک کرسی آزاد اندیشی نظرات متفاوت با دیدگاه های مختلف بیان می شود سپس بحث را به این شکل مطرح فرمودند:

    برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی لازم است که:

    1_ آگاهی هدفمند  داشته باشیم.

    امام علی می فرمایند عدم آگاهیست که باعث می شود افراد در برابر ما جبهه بگیرند و دشمنی کنند. و اما چگونه آگاهی حاصل می شود؟

    1_ حلقه های معرفتی یا گروه های مباحثه باید تشکیل دهیم.

    2_ موضوعات چالشی و کاربردی انتخاب کنیم.

    ایشان در ادامه فرمودند برای اینکه یک کرسی آزاد اندیشی برگزار شود نفرات شرکت کننده باید از قبل نسبت به موضوع آگاهی داشته باشند لذا باید ابتدا حلقه های معرفتی یا کار گروه ها تشکیل شده و پیرامون موضوع به کسب اطلاعات و آگاهی بپردازند.

    در یک کرسی آزاد اندیشی افراد ذیل باید حضور داشته باشند:

    1_داور

    2_گروه موافق

    3_گروه مخالف

    4_مجری

    ایشان درتوضیح نقش نفرات اضافه کردند که کار گروه ها باید تحت پوشش و سر پرستی یک استاد راهنما باشند، در پایان نامه نویسی در تمام مراحل استاد راهنما همراه فرد است حتی اگر جایی مورد تایید نباشد باید عوض یا تصحیح گردد، اما در کرسی آزاد اندیشی، استاد راهنما تا یک مرحله همراه کار گروه هاست یعنی او تنها خط می دهد اما هر یک از افراد می توانند برداشت خود را داشته ،موافق یا مخالف خط استاد نظر دهند.

    مرحله بعدی در کسب آگاهی؛ ” موضوعات چالشی و کاربردی” است.

     

     

     

    جناب آقایی فرمودند: پس از تشکیل کار گرو ه ها و حلقه های معرفتی و خط گرفتن آن ها توسط استاد راهنما باید بدانیم مساله مهم این است که موضوعی که انتخاب می شود باید یک موضوع کاربردی چالشی باشد ایشان از کلام رهبر معظم انقلاب بهره گرفتند و گفتند چطور رهبر می فرماید«مساله رهبری و ولایت فقیه را در کرسی آزاد اندیشی مطرح کنند» زیرا مساله ولایت فقیه یکی از مسائل چالشی جامعه است باید با موضوعاتی چالشی رو به رو شد در مورد آن ها تحقیق کرد آگاهی کافی یافت یا حداقل در حدی آگاه و مطلع شد که بتوان از آن موضوع به عنوان یک موافق یا مخالف دفاع کرد.

    ایشان اضافه کردند که امروزه دشمن با استفاده از همین ناآگاهی یا کم آگاهی مردم استفاده می کند و می کوشد آنچه را خود می خواهد به آن ها القا کند.

    در ادامه اشاره به مستند 57 که از شبکه بی بی سی پخش شد و کوتاه و مو جز گفتند که در این مستند شبکه بی بی سی شاه را به عنوان یک فرد منفور نشان می دهد بعد انقلاب را به میدان می کشد و کم کم می گوید که رفتار های نا کار آمدی از مسئولان انقلابی دیده می شود و موضوع اعدام منافقین و … و بعد می گوید انقلاب 57 تفاوت چندانی با دیکتاتوری شاه نداردو …

    و این حرف ها را چه موقع می تواند برای مخاطب خود به یک باور تبدیل کند زمانی که مخاطب آگاهی کافی ندارد و تمام ضربه ها از همین جا وارد می شود ،نا آگاهی سپس ایشان اشاره کردند از دیگر مواردی که دشمن با استفاده از ناآگاهی مردم به باور های آن ها حمله کرده شبکه های اجتماعی است، که نتیجه ی عملکرد آن ها القاء حس طغیان گری در جوانان است.

     

     

    به نظر آقای آقایی ذهن کودک و جوان ما مثل یک کشکول شده_ « کشکول از همه چیز در آن ریخته می شود» _ جوان و کودک وارد شبکه های اجتماعی می شود از هر جای دنیا یک چیز می بیند و می خواند بعد فکر می کند همه چیزرا می داند، اگر والدین  یا معلم او چیزی بگوید ،  فکر می کند با همان دو مطلب خوانده علامه دهر شده و حرف دیگران را نمی پذیرد .

     در پایان جناب آقایی فرمودند که: به عنوان پیشنهاد، کار گرو ه ها یا حلقه های معرفتی و گروه های مباحثه ای خود را تشکیل دهید استاد راهنما انتخاب کنید و با کمک او یک موضوع کاربردی را انتخاب کنید تا انشالله در جلسه بعد که بقیه آموزش را ارائه کردیم بهتر وارد بحث شده و اگر ایراد و اشکالی بود در همان کلاس به بحث بپردازیم.

    در خاتمه با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) جلسه به اتمام رسید.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [سه شنبه 1395-12-03] [ 07:20:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه