وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آذر 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 30
  • دیروز: 58
  • 7 روز قبل: 478
  • 1 ماه قبل: 1989
  • کل بازدیدها: 145519




  • کاربران آنلاین

  • زفاک
  • نویسنده محمدی



  •   همایش استانی نقش کتاب در رشد دانش و فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار شد   ...

     روز چهارشنبه 24/9/95،به مناسبت هفته  پژ وهش به همت و تلاش مسئولین مدرسه امام جعفر صادق (ع)،همایشی استانی با موضوع «نقش کتاب در رشد دانش و فرهنگ و مطالعات اجتماعی »برگزار شد.

    کارشناس محترم همایش حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای عبدالهیان بودند.

    جلسه راس ساعت 11با سلام و صلوات بر رسول مکرم اسلام متبرک و آغاز شد.

    کارشناس محترم ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت و پر برکت پیامبراکرم (ص) و رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) ،کلام خود را چنین شروع فرمودند:

     جای بسی  خشنودی است که معجزه پیامبر ما کتاب است گر چه انبیاء دیگر نیز کتاب داشتند اما چون معجزه نبود باقی نماند.خداوند در قرآن می فرمایند"انا نحن نزلنا الذکر و انا نحن لحافظون   ؛  ما قرآن را نازل کردیم و خودمان آن را حفظ می کنیم".

                   

    ایشان افزودند :کتاب در رسالت خاتم انبیاء معجزه است و دین پیامی است برای بشر زندگی بشر به کتاب پیوند خورده و جامعه ایی که پیوند با کتاب دارد راحت تر هدایت می شود جامعه اهل کتاب ،جامعه داناست ،جامعه دانا به کتاب تحت استعمار قرار نمی گیرد جامعه جاهل و نا آگاه زیر سلطه می رود.

     ایران اسلامی یکی از مروجین اصلی کتاب از بعد از بعثت پیامبر اکرم (ص) بوده است اکثر علماء ودانشمندان مختلف در عصر اسلام ایرانی بودند.

    ایشان مختصری در مورد استنساخ توضیح دادند و گفتند عده ای  خوش خط مسئول نسخه برداری و نوشتن کتاب بودند که در بین آنها ایرانیان نیز بودند و قرآن های خطی حاصل همان نسخه نویسی هاست.

     

     ایشان در ادامه گفتند که خواندن تاریخ خیلی به شما کمک می کند بخوانید سلطه بر ایران ،تجزیه و کوچک شدن نقشه ایران چیزی جز حاصل جهل و نادانی مردم آن دوره نبود.

    جریان نهضت تنباکو،آن مردک انگلیس 70 سال انحصار دخانیات ایران را در دست گرفت وپولی  که به ایران داد 15000 لیر انگلیسی بود یعنی شاه نادان به این مبلغ اندک ایران را فروخت.

     

    قرار داد رویتر تاریخ سراغ ندارد که پادشاهی کشورش را به این شکل حراج کند . این آقا 15000 لیتر داد در حالی که در آمد او 600000 لیتر بود.

    ناصر الدین شاه 3 سفر به خارج کرد و در هر سفر 6 ماه آنجا اقامت داشت پول این سفر ها از کجا بود؟500000 لیر از انگلستان قرض کرد و رفت مسافرت نه یکبار 3 بار این اشتباه را تکرار می کند.

     

    اما زمانی که علماء و فقه آگاه شدند مردم را نیز مطلع کردند. حاج آقای عبد الهیان از علمایی چون شیخ محمد حسن آشتیانی –مرحوم شیخ فضل الله نوری و نجم آبادی در اصفهان نام بردند که عامل آگاهی و بیداری مردم کردند و قرار داد را باطل کردند تا کشور از اسارت و استعمار آزاد شد.

    حاج آقای عبدالهیان به آـیاتی از قرآن کریم اشاره کردند که اسم کتاب در آن آمده “ذلک الکتاب ؛بقره  1″

    “انا انزلنا کتابا مبارکا ؛بقره 213 “

    “و ما اختلف الذین اتو الکتاب الا من بعد ما جاءهم العلم …؛آل عمران 18″

    “و منهم امیون لا یعلمون الکتاب الا اما نی و ان هم الا یظنون؛بقره 78

    “یا یحیی خذ الکتاب بقوه ؛مریم 12″

    و اضافه کردند که واژه کتاب معانی مختلفی در قرآن دارد.کتاب به معنای نوشته ،کتاب به معنای وحی “انزلنا الیک الکتاب =وحی و گفتند آنچه که هست این است که آنچه نوشته شود باقی می ماند و آنچه حفظ شود فرار است و از یاد می رود.

    حاج آقا فرمودند این مثالها را زدم که بگویم کتاب مهم است دست به قلم بودن مهم است ولی متاسفانه امروزه دست به قلم ها کم شده اند دست طلاب ما هم به قلم و کاغذ نمی چسبد طلبه باید بخواند و بنویسد اینترنت خوب است اما کپی کردن نه

     

    ایشان گذری به قدیم کردند و یاد کلاس انشاء و نوشتن در موضوعات مختلف را زنده کردند و از فواید آن گفتند.

       انشاء نوشتن تجسم موضوع در ذهن دانش آموز بود بعد آنرا پرورش می داد خلاقیت و ابتکار به خرج می داد

    بعد می نوشت و سپس پاک و خوش نویسی می کرد.

     و منتسکیومی گوید کسی که در روز کتاب نخواند دلش مرده است. دین و علما ی دین در بحث کتاب و کتاب خوانی تلاش و کوشش بسیار کرده اند.

    علم الهدی از فقهای دینی است ایشان تمام کتاب هایی که نوشته ،به نوعی تولید علم کرده است وقف نموده است.

    متاسفاته کتاب در کشور تبدیل به صنعت شده است نه فرهنگ ،نگاه که صنعتی باشد دنبال پول می رود نه آموزش.

    وقتی به دنبال سود بودند دیگر هر مطلبی را می نویسند و ترجمه می کنند.

    جلد و ظاهر و برگ و ورق را زینت می دهند نه محتوا را.

    و این کار کتاب را از دسترس خارج و دور می کند کتاب با محتو ی باشد ورقش کاهی ،اما باشد در دسترس قرار بگیرد.

     

    در ادامه ایشان یک خاطره در همین مورد تعریف کردند و گفتند :

    یرای خرید کتاب به نمایشگاه کتاب رفته بودم کتابی را انتخاب کردم قبلا دیده بودم 3جلدی است اما این انتشارات کتاب را در یک جلد برده بود سنگین هم از نظر وزن و هم قیمت پاراگراف ها متصل ،غیر قابل خواندن و خسته کننده  ی ذهن و چشم .

    کمی که در نمایشگاه دور زدم در غرفه ای دیگر آن کتاب را در2 جلد از انتشارات دیگری پیدا کردم کیفیت جلد مثل اولی نبود اما قیمت آن از نصف هم کمتر بود من کتاب دومی را خریدم زیرا مطلب برایم مهم یود نه جلد و ورق که اگر آنها هم بهتر باشد خوب است نه به قیمت خارج شدن از دسترس مردم.

    اینها را گفتم تا بگویم کتاب باید ارزان و در دسترس باشد کتاب باید در سبد روزانه مردم جایی برای خود پیدا کند. 

    ایشان فرمودند که جای تاسف است یک میوه فروشی می رویم و 60000  تومان میوه می خریم و می آییم بیرون اما اگر کتابی را بگویند 15000 تومان می گوییم وای چقدر گران

    باور کنید ذهن و اندیشه هم نیاز به غذا دارد همانطور که به شکم و گرسنگی اهمیت می دهیم باید به کتاب خوانی هم اهمیت بدهیم. حاج آقای عبد الهیان به اینجا که رسید گفتند :خوب تا اینجا گفتیم کتاب بخرید کتاب بخوانید اما حالا  می  گوییم چی بخوانیم؟؟!

    اول باید یک سیر مطالعاتی داشت حوصله برای کتاب خواندن کم شده است مردم باید تشویق به کتاب خوانی شوند . بچه ها را باید عادت به کتاب خواندن داد.

    مثلا عملیات کربلای 5_10 کتاب دارد 2 تای آن را معرفی کنند و در دسترس مردم قرار دهند بگذارید بلاخره چند نفر پیدا می شوند که بخوانند . حاج آقا ی عبدالهیان اعتقاد دارند که:

    آموزش و پرورش باید زنگ کتاب خوانی داشته باشد .

                                                                              

    کتاب محور دانایی است،انسان را دانا می کند و انسان دانا صید شباطین بیرونی و درونی نمی شود.

    همانانی که قصد چپاول و غارت دیگر مردم را دارند با آگاهی و دانایی جلو می آیند

    چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا

     

    همین امروزه را ببینید دشمن وارد مرز شد که بجنگد همه مقابلش ایستادند اما چپاول گرما با علم و شیطنت جلو آمدند دیدند اگر بخواهند تهران را لندن کنند که آخوند ها جلویشان می ایستند رفتند علم و آگاهی در مورد علت ها ،رغبت ها و نقطه ضعف ها یش پیدا کردند بعد وارد میدان شدند و دارند شیطنت می کنند و خیلی هم کسی مقابلشان نایستاده است.

    ایشان افزودند همه جا و همه وقت به دنبال آگاهی باشید همه کس در همه سن و سالی دنبال آگاهی باشند.

    اگر دولت مردان آگاه باشند در روابط سیاسی در قطع نامه ها و برجام و … فریب نمی خورند ایشان گفتند ما نمی گوییم رابطه ای با غبر مسلمانان نداشته باشیم به قرآن مراجعه کنید ایشان اجازه می دهد اما حد و مرز هایی هم دارد که اگر من ندانم چگونه وزیر خارجه  شوم چگونه روابط برقرار کنم که به اصطلاح سرم کلاه نرود.

    اصل نفی سبیل .این اصل اساسی بر تمام روابط سیاسی حاکم است.

    با روسیه _با انگلستان _با اروپا   همه با نفی سبیل یعنی نباید زمینه سلطه را برای آن کشور ها فراهم ساخت.ایشان در ادامه سخن خود از کلام گوهر باررهبر بهره گرفت رهبر معظم انقلاب می فرمایند: آنها از راه نفوذ سلطه پیدا می کنند.

     

    من آدم موثقی هستم خبری را به من القاء می کند من به او می گویم . او به دیگری می گوید و این خبر بین چند نفر آدم موثق و مورد اعتماد می چرخد . آخر  خبر به استاندارمی رسد و او عمل می کند چون خبر را از افراد موثق شنیده است اما یک خبر القاء شده.

    کتاب بخرید حتی کتاب دست دوم بخرید؛بخرید و بخوانید تا فرد مطلع   و آگاهی باشید کتاب را تقسیم کنید قبل از خواب هر شب یک  مطالعه روان و کوتاه ولی مستمر و مداوم داشته باشید.

    ایشا ن چند بار تاکید کردند که حتما خرید کتاب را در سبد خرید خود قرار دهید حتما ازوقت خود به خواندن و کسب آگاهی اختصاص دهید. فرهنگ و آگاهی خود را بالا ببرید و اجازه ندهید دیگران شما را فریب دهند و این زمانی امکان دارد که شما آگاهی و دانایی داشته باشید.

    با درود و صلوات بر پیامبر ختمی مرتبط ،پیامبرای که معجزه اش کتاب بود . کلام ایشان به اتمام رسید.                       

     در پایان جلسه مدیریت محترم حوزه سرکار خانم طزری جوایزی تقدیم طلبه ها ی فعال در پژوهش و تحقیق کردند.

    خانم گلی ،خانم مرضبه موسوی،خانم فهیمه موسوی،خانم فاطمه مهاجر از جمله پژوهشگران فعالی بودند که مورد تقدیر مدیریت قرار گرفتند.

    و در آخر طلاب دعوت به یک مسابقه کتاب خوانی شدند.

    و با سلام و درود بر محمد و آل محمد (ص)جلسه به اتمام رسید.

                                                                                                                                                                     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-09-24] [ 07:51:00 ب.ظ ]





      برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «آسیب شناسی ازواج دیر هنگام در عصر حاضر»   ...

    امروز دوشنبه 22/9/95 است به همت گروه پژوهشی مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) کرسی آزاد اندیشی با عنوان «آسیب شناسی ازواج دیر هنگام در عصر حاضر»برگزار گردید.
    استاد ارائه دهنده سرکار خانم حسینیان و استاد منتقد سرکار خانم طاشیان بودند،داوری این آزاد اندیشی به عهده جناب آقای حجه السلام و المسلمین آقایی بود.

    ساعت 5/9 جلسه با مقدمه چینی خانم حسینیان در مورد ازدواج و سپس آسیب های ازدواج دیر هنگام آغاز شد.ایشان فرمودند که شایسته است ابتدا از دیدگاه قرآن کریم و روایات سن ازدواج را معلوم کنیم سن ازدواج در قرآن و یا در روایات عددی مطرح نشده است بلکه از آن با عنوان سن تمایل نام برده شده است و نیز در فقه اسلامی آمده است :«در صورت نیاز فرد به ازدواج باید به آن اقدام کند و ترک آن مفسده آور است و این زمانی است که ازدواج بر او واجب است.»



    در قرآن کریم بلوغ سن ازدواج است .در برخی از روایات هم سن ازدواج را سنی که فرد توانایی ازدواج دارد عنوان کرده اند من جمله شیخ طوسی که ایشان نیز سن توانایی را سن ازدواج مطرح نموده اند .
    شخصی نزد امام صادق (ع) رسید و پرسید :آیا اکنون سن ازواج من است؟امام از ایشان سوال کردند آیا اکنون تمایلی به ازدواج دارند؟شخص پاسخ داد:بلی حضرت فرمودند :پس در سن ازواج قرارداری .
    پس باتوجه به این حدیث سن ازواج سن تمایل معنا شده است . اما ازواج اکنون متاسفانه در دهه سوم عصر جوان قرار گرفته است آیا با توجه به قرآن کریم و روایات شریفه و آنچه امروز اتفاق افتاده چه تضادی و آسیبی در پی دارد؟
    چرا سن ازدواج در دهه سوم اتفاق می افتد؟
    متاسفانه آنچه این روزها از غرب به جامعه ما هجوم آورده با عنوان خویشتن داری است اما این در کجاست؟خویشتن داری برای کسی است که موقعیت ازدواج را ندارد،نه بطور دائم. و این راهکاری که وارد جامعه شده که فرد به خاطر تحصبل،شغل و… خویشتن داری می کند مضر است.
    خانم حسینیان در ادامه در مورد ازدواج سفید صحبت کردند و اینکه متاسفانه گا ها شنیده می شود که برخی معتقد شده اند چه اشکالی است که 2 نفر بدون محرمیت کنار هم زندگی کنند اگر تفاهم داشتند ازدواج کنند اما اصل
    دین اسلام ازدواج را اینگونه بیان می کند که2 نفر با هم ازدواج می کنند. زیر یک سقف می رو ند تا آرامش فطری پیدا کنند.
    اما هر چه سن ازدواج بالا می رود از سن تمایل و رغبت می گذرد استرس و اضطراب مهمان خانه ها می شود به جای آرامش.

    در ادامه خانم طاشیان به عنوان استاد منتقد ،نه کسی که خود به اینها اعتقاد دارد،کلام خود را چنین آغاز کرد که به عنوان یک دوشیزه معتقد به ازدواج در سن بالا دلایلم این است.
    1_برای اینکه تحصیلاتم را تمام کنم زیرا نمی توان هم متاهل بود و هم درس خواند زیرا استرس آور است.
    2_اگر دیرتر ازدواج کنیم بهتر است زیرا به رشد و بلوغ فکری خواهیم رسید.
    3_دختری که دیرتر ازدواج کند فهم و درک بهتری دارد و زندگی را خوب مدیریت می کند.
    4_دختری که دیرتر ازدواج کند از روی هیجا ن تصمیم نمی گیرد زیرا انتخاب منطقی تر دارد.
    5_اگر دختری تحصیلات عالیه و بالاتری داشته باشد جایگاه و شان بالاتری پیدا خواهد کرد لذا خواستگاران بهتری خواهد داشت.
    6_پس از اتمام درس می تواند شغل مناسبی و درآمد مکفی داشته باشد و از نظر مادی مستقل بوده و در مواقع نیاز کمک همسرش باشد.
    7-دختری که دیرتر ازدواج کند شغل و درآمد داشته جهیزیه کامل تری با خود می برد.
    8_هر چه سن دختر خانم بالاتر باشد تجارب او بیشتر است و احتمال شکست او در زندگی کمتر است.
    9_خانمی که با سن بالاتر ازدواج می کند و در این فاصله تحصیل نموده و شغل با در آمد کافی داشته باشد شان اجتماعی بالاتر ی دارد مهریه سنگین تری تقاضا می کند و ضمانت زندگی او بالا تر می رود.
    10_در سن بالاتر که ازدواج کند شنا خت او روی افراد ،قضاوت او روی افراد بهتر و منطقی تر است روابط بهتری با اعضای فامیل همسر خواهد داشت.
    11_در سن بالا تر که دختر خانم ازدواج کند در بسیاری از مسائل ازدواجش مثل نوع برگزاری مجلس عروسی می تواند صاحب نظر باشد زیرا به افراد کم سن و سال مجال تصمیم گیری داده نمی شود.
    12_عده ای در سنین جوانی دوستی هایی با جنس مخالف برقرار می کنند و اعتقاد دارند با دوستی های سالم جوابگوی هیجانات جنسی خود هستند و در سن بالاتر با منطق و دید بازتری ازدواج می کنندو
    13_خانم ها در سن پایین تر وابسته به والدین هستند و جدایی از خانواده برایشان سخت است اما اگر سن بالاتری داشته باشند پذیرش جدایی را حت تر است.
    در ادامه خانم طاشیان فرمودند :من این چند نظریه را از قول دختر خانم های معتقد به ازدواج در سن بالا مطرح کردم حالا اگر عزیزان مخالف من نظری دارند پشت تریبون بیایند.


    یکی از طلبه ها پشت تریبون آمد و گفت من مخالف با ازدواج در سن بالا هستم و حدیثی را از حضرت رسول (ص) ذکر کردند به این مضمون که اگر ازدواج به موقع نباشد مثل میوه ای است که یا کال چیده می شود و یا زیادی بر شاخه مانده، می پوسد و بر زمین می افتد پس باید به موقع صورت بگیرد و نقل کردند که هر چه سن بالاتر رو د حوصله زن و مرد برای پذیرش مسئولیت های پدر و مادر شدن کم خواهد شد حتی گاهی از نظر پزشکی تنها قادربه آوردن یک بچه خواهند بود.

    طلبه دیگری گفتند به نظر من معضلی که خانم ها دیر ازدواج می کنند داشتن شغل و درآمد است و حتی حاضرند درآمد خود را از مشاغلی کاملا مردانه بدست آوردند و …
    حاج آقا آقایی از جمع طلاب خواستند از حالت کلیشه ای خارج شده و مشکلات را راحت و بی پرده بازگو کنند در د را بگوئید تا بتوانیم به دنبال درمان باشیم.
    در این لحظه همهمه جمعیت بالا گرفت جوانان کار ندارند. جوانان بی غیرت و بی حیا شدند زیر بار ازدواج نمی روند. پدر و مادر ناز پرورشان را به هر کسی نمی دهند . توقع دختر ها زیاد شده مسئو لیت پذیری پسرها کم شده و …
    خانم حسینیان پشت تریبون رفت و گفت بصورت انفرادی صحبت کنیم، بهتر است تا راحتر
    جوابگوباشیم و به جواب خود برسیم خانم حسینیان در جواب کسانی که تعداد شان کم نبود _مسائل اقتصادی را علت دیر ازدواج کردن می دانستند گفتند مقوله ازدواج را با بحث های اقتصادی دخالت ندهیم ؛ خانم ازدواج نکرده و در خانه بیکار وباطل می گردد لذا سر کارمی رود تا سرش گرم باشد بعد مسن شغل توقع او را بالا می برد.
    یا چون همسر مناسبی پیدا نشده ادامه تحصیل می دهد تا هم سرش گرم کار ی باشد و هم مدرک بالاتر ی بگیرد و شان بالاتر ی در اجتماع پیدا کند.
    به نظر ایشان مقوله ازدواج با بحث های اقتصادی در آمیخته که کار صحیحی نیست و هر یک را به دقت خود باید انجام داد !!
    طلبه:همین درس خواندن و مدرک بالا گرفتن مانع می شود که یک دختر خانم کسی که از نظر تحصیلی از او پایین تر است قبول کند لذا زمان می گذرد و کسی با آن شرایط نمی آید و سن او بالا می رود.

    طلبه دیگر:به نظر من هم می شود درس خواند و هم ازدواج کرد و استرس هم نداشت.
    خانم حسینیان بله من هم موافقم چون درسی که او می خواند هم از نظر شرعی ثواب بیشتری دارد و هم او
    قدر لحظه ها را دانسته بهتر و سریع تر درسش را تمام می کند.
    طلبه:اگر خانمی سر کار می رود چون با این تورم درآمد مرد به تنها کافی نیست پیدا کردن شغل زمان می برد لذا زمان ازدواج به تعویق می افتد.
    حاج آقا ی آقایی پرسیدند؟
    پس آیا به نظر شما اشتغال بانوان مانع تاخیر است یا عامل؟
    اما به ایشان اطلاع دادند که فرصت کم است بهتر است خانم حسینیان و شما بحث را جمع کنید.

    خانم حسینیان مجددا پشت تریبون رفت و گفت:
    طی تحقیقات 4 ساله من در مورد ازدواج و روابط بین دختر و پسرها و رفتار خانواده ها فهمیده ام که:کسی که تحصیلات بالا دارد جامعه نمی پذیرد که او با فرد پایین تر از خود ازدواج کند.
    ازدواج و رغبت به ازدواج را نادیده می گیرند بخاطر مسائل جنبی.
    نیاز های جنسی جامعه را نادیده می گیرند بخاطر مسائل جانبی .
    غصه رزق و روزی را می خورند و تن به ازدواج به این بهانه نمی دهند درـآمد ها کفاف زندگی زن و مرد را نمی دهد یک طلبه در این میان برادر من که ازدواج نکرده می گوید یک هزینه ازدواج از خواستگاری تا پایان عروسی حداقل 50 میلیون تومان است امشب بدهید فردا زن می گیرد چرا اقتصاد را جانبی می دانید؟
    خانم حسینیان افزودند مسئله مهم کفویت است خداوند هیچ بنده ای را بدون روزی نخواهند گذاشت ما به این بهانه ها ازدواج را به تاخیر می اندازیم آنوقت جوان برای رفع نیاز جنسی خود به گناه کشیده می شود.

    حاج آقای آقایی بحث را به دست گرفتند و گفتند من به عنوان کسی که هم در دانشگاه مشغول کارم و با قشر جوان و دانشجو سردکار دارم و هم به عنوان یک طلبه آشنا به مسائل شرعی وارد بحث می شوم و داوری می کنم.بیایید مسائل را تقسیم بندی کنیم ،لذا پای تخته رفته و اینگونه نوشتند.
    علت تاخیر ازدواج جوانان (چه مرد و چه زن)

    1_مشکلات اقتصاد ی نبود شغل (به خصوص برای آقایان که قرار است سرپرست خانواده باشند.)
    خوب جوان می رود خواستگاری باید بتواند توقع خانواده را برآورد 1 _خانه داری
    2-ماشین داری
    3_می توانی امکانات رفاهی
    فراهم کنی
    2_مشکلات فرهنگی خانواده ها (فکری،اعتقادی،اجتماعی)
    نسل جوان امروز با خانواده اش در تضاد است آقا پسر کی را پسندیده هم کلاسی اش
    خانواده می گوید ازدواج فامیلی باشد مثلا والدین دختره فریبت داده _ظاهرش را دیدی
    پسر می گوید من خودم همسرم را انتخاب می کنم چه میدانی کیست ازدواج هندوانه سر بسته
    وای که غریبه هم باشد و …..
    3_سبک شمردن ازدواج و رواج فراوان طلاق
    دختر خانم ازدواج نمی کند زیرا می بیند دختر عمو و…یکسال از ازدواجش نگذشته طلا ق گرفته لذا می ترسد که او هم دچار همین معضل شود.
    4_بی میلی در ازدواج متاسفانه ارضاء جنسی به صورت نامشروع در جامعه فراوان است.
    ازدواج مسئولیت آور است پس چرا زیر بار مسئولیت برود وقتی در جامعه آزاد است.
    5_بی اعتمادی
    دختر خانم ازدواج نمی کند چرا؟می گوید مرد ها قابل اعتماد نیستند کو جوان خوب؟!
    پسرها ازدواج نمی کنند چرا؟می گوید حاج آقا تو یک دختر عفیف نشان بده!

    _آرمان گرایی (دختر خانم یا آقا پسر فرقی نمی کند منتظر نشسته تا کسی بیاید همچیی تمام.)
    زیبا،کدبانو،خوش اخلاق،بچه پولدار،دارای شغل و …
    گشتم نبود نگرد نیست !
    البته دختر خانمی که شغل دارد، درآمد بالا دارد نگاهش به ازدواج آرمانی می شود و دنبال کسی می گردد که
    شاهزاده رویاهایش شود.
    خودم یک نمونه سراغ دارم. دختر خانم 35 ساله با حقوق 5/2 میلیونی،تحصیلات خوب، محجبه و خوش اخلاق و آقا پسر مدرس دانشگاه،درآمد خوب و… خانواده دختر قبول نکرد چون معتقد است درامد پسر باید 2 برابر دخترش باشد.

    پیامبر(ص) می فرماید:«سیاتی علی الناس شرافتهم متاعهم»
    «می آید دوره ای که شرافت مردم متاع آنهاست.»
    این حدیث را گفتم تا بدانید اگر علت اصلی تاخیر جوانان را از افراد متخصص بپرسید از جامع شناسان از روان شناسان،کارشناسان دین بپرسید می گویند تفکر اسلامی با تفکر ماتریالیستی (مادی گرایی)در تضاد هم قرار گرفته اند. جامعه ما اسلامی است اما تنها اسم آن را دارد در اصل مردم مادی گرا هستند .
    بزرگترین دشمن امام زمان (عج)کیه؟؟؟!!
    طلاب:دجال
    بله احسنت دجال هم هست برای او نشانه هایی ذکر شده که من مهمترین آن را یاد آوری می کنم.
    آقای آقایی در آخر افزودند که توصیه می کنم کتاب موسوعه الامام المهدی از شهید صدر را بخوانید.

    دجال 1_تک چشم
    2_سوار بر مرکبی که به آنی در غرب و در انی در شرق قرار میگیرد.
    3_طرفداران از فضولات این مرکب می خورند.
    4- یهودی زاده است.
    5_خوراکش از کوهها بیشتر است.
    و…

    ایشان اضافه کردند که شهید صدر و علما دجال را فرد نمی دانندبلکه «موجودی »می دانند ،دجال فرهنگ ضد اهل بیت است یک چشم است یعنی فقط بعد دنیایی دارد .سوار بر مرکب ….فرهنگ ضد دینی بوسیله شبکه های ماهواره ای،آنی در غرب و آنی در شرق است امروز عطسه کنی دقیقه ای بعد آن طرف دنیا خبرش پخش شده به لطف اینترنت بزرگترین سرمایه گذار هالیوود یهودی زاده است.

    اینها نشان می دهد یک فرهنگ ضد امام زمانی حاکم شده چرا جوانان حرف همدیگر را نمی خوانند ،حرف
    والدین را نمی فهمند،چرا بی اعتمادی است زیرا سبک زندگی ما غربی شده،ماتریالیستی شده.یک سبک غیر الهی شده.


    توجه کنید ما 3 عصر را پشت سر گذاشته ایم و به وعده آمریکائیها عصر چهارم در راه است.
    1_عصر کشاورزی
    2_عصر صنعت
    3_عصر فرا صنعت
    4_عصری که آمریکا قول داده عصر مجازی که البته آن را آقای علی اکبر جلالی بنیان گذاشته است.
    بشر در این اعصار با سبک های مختلف زندگی کرده است.ابتدا سبک زندگی بشر الهی بود خدا محوری بود مردم انتخابشان در جهت جلب رضایت خدابود.کم کم بشر برای اینکه سرمایه اندوزی کند از این سبک خارج شد و به سمت زندگی انسان محوری رفت مدرنیست شد ؛رفتارش برای این بود که مطابق با آن باشد که دیگران می گویند می پسند ند . مرحله بعد از آن پست مدر نیست شد سطح زندگی به خود محوری گرایش پیدا کرد یعنی انتخابات او طوری شد که خودش می خواست من می خواهم،من می گویم
    مثلا والدین می گویند عزیزم این دختر به تو نمی خورد با خانواده ما جور نیست اما پسر می گوید انتخاب من است.
    شد7 میلیارد آدم با 7 میلیارد عقیده و منیت

    می پرسی چرا حجاب نداری؟ مگر مسلمان نیستی ؟مگر در قرآن نیامده؟!چرا،ولی من باید خودم به آن برسم.
    آقای آقایی با تاسف اضافه کرد که در اخبار 8:30 گفته شد که در کشور اسلامی ما در ماه پیش 100 نفر جوان که عضو کانال خودکشی شده اند،خود را کشته اند عضو کانال خود کشی فراماسونری
    این سبک آخری سبک شیطان محوری شده است.
    ریشه و علل تاخیر ازدواج چیست؟
    این است که اسم ما مسلمان است اما رفتارمان کاملا ماتریالیستی است و مادی گراست و می خواهیم از تفکر کاملا لیبرا لی نتجه مذهبی و اسلامی بگیریم.
    باید بدانیم شغل مهمه،سن مهمه،تفاهم مهمه،اعتماد به نفس مهمه امانشات همه از یک گنجی است و آن این است که جوان ما یک سبک غیر اسلامی و مادی گرایی دارد. ازدواج از چهار چوب دین و سنت پیامبر است و اگر آنها را رعایت کنیم زندگی سالم می شود.
    ازدواج برای اسلام چهار چوب هایی دارد که اگر رعایت کنید شرایط آن مهیا می شود.
    خوشبینانه بگوییم 90 در صد جوانان ما به ازدواج غربی و با سبک غربی روی آورده اند و آن شرایطی که در غرب است در ایران و کشور ما تاخیر در ازدواج است در غرب آن شرایط مهم است ولی در فرهنگ ما آن شرایط ایجاد تاخیر در زمان ازدواج می کند.

    نگرش جوانان و خانواده ها که مهمترین عامل است تا اسلامی نشود درست و به موقع نمی شود.
    حاج آقا ی آقایی در پایان فرمودند که زمان محدود بود و ما فقط بحث را باز کردیم اما این مباحث احتیاج به چند کارگاه دارد اینها مسائل ومعضلاتی است که باید ریشه ای مورد بررسی قرا ر گیرد .
    و با صلواتی بر محمد و آل محمد جلسه به اتمام رسید.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-09-22] [ 07:43:00 ب.ظ ]





      جهاد اقتصادی، مفهوم شناسی مبانی و فرآیند تحقق آن (پژوهشگر: سمیه ابوترابی)   ...

    چکیده:

    در این تحقیق تلاش شده تا به بحث پیرامون جهاداقتصادی، مفهوم شناسی، مبانی و فرآیند تحقق آن پرداخته شود. و هدف از آن، تبیین و روشن سازی مفهوم و ابعاد جهاداقتصادی بوده است.

    پژوهش حاضر تحقیقی توصیفی و کاربردی است که اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه ای و الکترونیکی جمع‏آوری شده است.

    شایان ذکر است که این مقاله ضمن ارائه تعاریف -لغوی و اصطلاحی- با استفاده از نظر اندیشمندان و اساتید برجسته آغاز شده و در ادامه بحث، مبانی نظری اقتصاد اسلامی با توجه به آیات و روایات بسط داده شده است؛ که شامل اهمیت ثروت، دعوت به کار و عنایت به تولید و صنعت و.. می باشد. و سپس ویژگی های اقتصاد سالم در فرهنگ اسلامی، ارائه شد؛ که برخی از آن‏ها عبارتند از: مستقل بودن، تقسیم عادلانه ثروت، مشروعیت درآمد و… ،که دست یابی به این اقتصاد نیازمند جهاد و مبارزه است. و حال که به ضرورت جهاداقتصادی رسیدیم؛ ابعاد آن را که شامل؛ حمایت و پشتیبانی اقتصادی از جهاد دفاعی، رویارویی و رقابت اقتصادی و… می‏شود، مورد بررسی قرار می دهیم و همچنین بعد از ضرورت، آثار و نتایج این جهاد که تقویت انگیزه، ترویج روحیه کار و تلاش و… را دربر می گیرد،  با بررسی مراحل تحقق آن در سطح خرد و کلان از قبیل: اطلاع رسانی، الگوسازی، فرهنگ بهره وری (خرد)، بسیج علمی و فرهنگی، برقراری عدالت اجتماعی (کلان)،  به پایان می بریم.

    از آن جا که جهان با بحران اقتصادی مواجه است و ایران عزیز اسلامی ما برای حضوری مؤثر در فرایند اقتصاد داخلی و خارجی نیازمند اتخاذ سیاست ها و بهره گیری از راهبردهای ویژه است و رهبر فرزانه انقلاب تدبیر «جهاداقتصادی» را مطرح نموده‏اند؛ بر محققین حوزوی و دانشگاهی است تا با پرداختن به این مسأله و ابعاد مفهومی و عملی آن، کشور را در جهت حل مشکلات اقتصادی در راستای تأمین عدالت اجتماعی پیش ببرند.

     

    کلیدواژه ها: جهاد، اقتصاد، ثروت، بهره وری، الگوسازی، عدالت، اسراف، فقر،…

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [شنبه 1395-09-20] [ 08:52:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه