وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


خرداد 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 6
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 318
  • 1 ماه قبل: 2834
  • کل بازدیدها: 143929




  • کاربران آنلاین

  • فطرس
  • سمیه صالحی



  •   تأثیر ماهواره بر تربیت نسل جوان   ...

    معصومه ربیعی


    چکیده:


    یکی از عواملی که سبب شده است تا انسانهای امروزی ، جهان را یک دهکده ای بیش فرض نکنند وجود وسایل ارتباط جمعی و رسانه های متعدد است که به شکل ها و مدل های گوناگونی عرضه می شود و تمام اخبار و حوادث جهان را به صورت آنلاین و لحظه به لحظه به تمام نقاط عالم و این دهکده ی کوچک می رساند . ماهواره ها یکی از این ابزار ها هستند که نه فقط در حوزه ی خبری که در تمام امور دیگر حتی موارد غیر ضروری هم برنامه پخش می کنند و مخاطبان فراوانی از گروه های سنس مختلف را جذب خود می کنند وتأثیرات فراوانی بر افکار و اندیشه های مخاطبان می گذارند و در بسیاری موارد زمینه ساز تحولات و دگرگونی ها در کشورها می شوند . آن چه که در این پژوهش به آن پرداخته ایم تأثیر ماهواره ها بر جوانان و به خصوص دختران است . جوانی که به دنبال الگو و اسوه ای است تا رفتار و منش خود را با او هماهنگ کند . جوان در هر دوره ای به شیوه ها و اصول تربیتی متناسب با همان دوره، پاسخ مثبت می دهد. جوان از خصائصی برخوردار است که نیاز به جهت دادن، اصلاح و پالایش دارد که اگر این ویژگی ها جهت دار گردد، چه بسا نیکو، دلپذیر و خوشایند خواهد شد .
    جوانی، دنیای تحول است؛ دنیای بحران و دنیای تغییر و تحولات جسمی و غریزی که سبب بروز حالات روحی و دگرگونی عواطف می شود. جوانی سن توقعات جدید و حتی از نگاهی می توان گفت: سن پرتوقعی ها، طغیان امیال و رغبت هاست؛ از این رو باید به جوانی و جوانان با نگاهی خاص و ژرف نگریست.
    ضمن بررسی معایب و اثرات تخریبی ماهواره بر نسل جوان، به آسیب شناسی آن پرداخته و به راه های برون رفت و تأثیر نپذیرفتن از آن اشاره شده است.

    واژه های کلیدی: ماهواره ، جوانان، دختران، تأثیر گذاری و تأثیر پذیری.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-03-24] [ 09:46:00 ق.ظ ]





      احباط و تکفیر از دیدگاه قرآن و روایات   ...

     

     

    الهه نوروزی


    چکیده :


    مقاله ای که پیش رو دارید پیرامون حقیقت احباط و تکفیر و راز و اسباب آن ها و عواملی که در ایجاد آن ها نقش دارد می باشد. حبط به معنای باطل شدن است و مقصود این است که پاداش اعمال صالح به واسطه ی گناهان بعدی از بین برود و تکفیر به معنای ساقط شدن گناهانی که شخص انجام داده به وسیله عباداتی که به دنبال آن بجا می آورد می باشد. در ادامه درباره ی آفت پذیری اعمال صالحه و احباط متقابل سخن به میان آمده است. در پایان از تمامی موارد ارائه شده نتیجه گیری شده و منابعی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است را بیان کرده است.

    کلید واژه :


    احباط: بطلان و بی اثر شدن عمل
    تکفیر: پوشاندن گناه و محو کردن آن
    معصیت: نافرمانی کردن
    طاعت: فرمانبرداری کردن، عبادت کردن

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-03-17] [ 08:37:00 ق.ظ ]





      مبانی اخلاقی خطبه متقین   ...

     

    فاطمه سامقانی - طلبه پایه دوم مهر


    خطبه همام یا خطبه متقین، قطره ای زلال و درخشان از دریای بی کران علم مولی المتقین علی(ع) است. دستور العملی است برای آنان که می خواهند به مقصود رسند، آئینه ای است تمام نما برای پروا دارندگان که طالبند به سرچشمه زلال حقیقت دست یابند. در این تحقیق مبانی قرآنی خطبه متقین را مورد بررسی قرار داده ام و سعی بر آن شده است که صفات متقین با استناد به آیات و روایات ارایه شود. اخلاق الهی پارسایان ، اوصافی است که ثمره معرفت به ذات صفات و اسماء حق است در این زمینه ویژگی های فراوانی برای پارسایان ذکر شده که برخی از آنها صفات روحی و اخلاقی و برخی دیگر رفتاری است این ویژگی های رفتاری و روانی همه برخواسته از حالات روحی ویژه ای است که آنها با معبود خود دارند. این حالات، خود ناشی از معرفت به ذات و صفات خداوند متعال است. هر چه این معرفت گسترده تر و عمق آن بیشتر باشد تنوع و عمق حالات و صفات بر خاسته از آن نیز بیشتر خواهد بود. آن چه از سخنان امام بر می آید این است که پارسایان با معبود خود سرو سری دارند و مدام بین خود و خدا سیر می کنند. و هر چه انجام می دهند، برای جلب خوشنودی خدا و بالاتر رفتن در مراتب بندگی او است.


    در فرهنگ قرآن كريم «متقى » كسى است كه با ايمان و عمل صالح براى خود ملكه اى نفسانى فراهم مى سازد تا او را از آسيب هاى درونى (هواى نفس ) و بيرونى (شيطان ) مصون دارد .
    خداوند متعال ، در آيات فراوانى از قرآن كريم برخى از اوصاف و ويژگى هاى ” متقين ” و نيز مقام و جايگاه پارسايان را به تناسب ، ترسيم كرده است كه به برخى از آن ها اشاره مى شود:


    1 . .. . إِنَّ الأَْرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَـقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ…. (اعراف ،آیه 128) زمين از آنِ خداست آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى دهد ; و فرجام ]نيك[ براى پرهيزگاران است
    2 . “متقين ” ، دوستان خدايند و خداوند آن ها را دوست دارد . “إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ” (سوره توبه ،آیه 4) خداوند پرهيزگاران را دوست دارد
    3 . ” متقين ” ، در بهشت و باغ ها و در كنار چشمه ساران بهشت جاى دارند . “إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى جَنَّـت وَعُيُون ” (سوره حجر ،آیه 45) بى گمان ، پرهيزگاران در باغ ها و چشمه سارانند .
    4 . “متقين ” رستگار و عاقبت به خير هستند . “إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ” (سوره نبأ ، آیه 31) مسلماً پرهيزگاران را رستگارى است
    5 . خداوند متعال در جايى ديگر درباره “متقين ” مى فرمايد: ” الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَـهُمْ يُنفِقُونَ * وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَْخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ * أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ” (سوره بقره ،ایه 3ـ5) پرهيزكاران كسانى هستند كه به غيب ]آن چه از حس پوشيده و پنهان است ايمان مى آورند و نماز بپا مى دارند و از تمام نعمت ها و مواهبى كه به آنان روزى داديم انفاق مى كنند و آنان كه به آن چه بر تو نازل شده ، و آن چه پيش از تو بر پيامبران پيشين نازل گرديده ايمان مى آورند و به رستاخيز يقين دارند آنان بر طريق هدايت پروردگارشانند و آنان رستگارانند
    و.. .

     

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [یکشنبه 1395-03-16] [ 12:05:00 ب.ظ ]





      بررسی اجمالی دین و آزادی   ...

    فاطمه ابوترابی 

     

    چکیده :
    یکی از مباحث مهم در ذهن بشر موضوع دین و آزادی است که فلسفهُ لیبرالیسم به عنوان نظام اجتماعی پذیرفته شده است و از آنجا که انسان آزاد آفریده شده است و این مهم به عنوان یک خواست و نیاز در انسان متبلور شده است که محدود به دو چیز است: 1-رعایت حقوق انسان های دیگر، 2-رعایت حقوق جامعه. هیچ انسانی از آزادی بدش نمی آید و آزادی را به عنوان یک هدف در زندگی تلقی می کند. همانگونه که مبین است یکی از اهداف پیامبران آزاد کردن انسان از قیود است و هدف دیگر آن هدایت انسان به سمت آفریدگار که این هدایت جزء از طریق پذیرش دین که همان مجموعهُ قوانین و قواعد و اصول و نیل به سمت آفریدگار میسر نمی شود. حال انسان در مقام انسان بودن و با توجه به ریشهُ آن به معنی نیاز به این آفریدگار نیازمند است. لذا او آفریدگار و محل وصل و آرامش انسان می باشد و با توجه بر همین اساس است که بازگشت همه به سوی اوست. آزادی خواهی بزرگ در آمریکا محدود به این شده است که شراب را از واجبات یک مرد و وسعت نظر را اولین واجبات یک زن بدانند. عدالت به معنی واقعی بر قرار است و امنیت به معنی واقعی آزادی به معنی واقعی است و توحید به حقیقت دین خودش طلوع می کند و دنیا را روشن می کند. آزادی در عقیده و اندیشه و فعل و رفتار از محدودیت بیشتری برخوردار است: در غرب نفی تکلیف و در اسلام مبنای تکلیف. حال در این وادی به مسائل و موضوعات بسیاری برمی خوریم از قبیل تعریف دین و آزادی، روابط دین و آزادی، رابطه انسان و دین، رابطه انسان و آزادی، انواع دین، انواع آزادی، آزادی انسان ساز، فلسفه آزادی در تمدن غرب(لیبرالیسم)، و فسلفه آزادی در تمدن اسلام(مذهب شیعی).

    کلیدواژه
    دین: در لغت، مشترک بین ایرانی و سامی است که به کیش و وجدان، اکدی، قانون و حق داوری آیین می گویند.
    آزادی: آزاد در زبان فارسی غالبأ در مقابل بنده به کار می رود و در لغت نامه دهخدا آمده است آزاد، آن که بنده نباشد. حرّ، زنده، بنده. آزاد به معنی رهایی از قید و آزادی رهایی از هر نوع یا برخی التزامات و قیود است.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-03-12] [ 12:48:00 ب.ظ ]





      بايد و نبايدهاي اشتغال زنان   ...

    فاطمه خوش آبادی

     

    چكيده


    زن همچون مرد از شخصيت كامل و مستقلي برخوردار است و در هويت انساني مانند زن و مرد تفاوتي نيست . اسلام بر اين امر توجه كامل مبذول داشته و با نظريه هاي تحقير آميزي كه در مورد زنان است از جمله كمبود استعدادهاي زن نسبت به مرد و عنصر گناه بودن زن مبارزه كرده است .
    يكي از محورهاي بحث عواملي است كه در ايجاد يا عدم اشتغال زنان دخيل است . در ميان عوامل فردي خانوادگي و اجتماعي بعضي تاثير گذار تر از بقيه است . مسايلي چون نياز مادي كمك به بودجه خانواده و انگيزه پيشرفت فردي و كسب منزلت اجتماعي از عواملي است كه باعث ايجاد انگيزه در زنان به سمت اشتغال مي شود.
    از طرف ديگر اشتغال زنان داراي پيامد هاي نامطلوبي است كه از آن جمله مي توان اشاره كرد به محدود شدن فرصت بچه دار شدن كاهش عواطف خانوادگي كم توجهي به همسر اگر همه زنان به حدود وظابف خود آشنا باشند و از جمله زنان غربي خود را به موجودي خودخواه و رقيب در مقابل مردان تبديل نكنند مي توانند از پيامدهاي منفي اشتغال بدور باشد .

    كليد واژه
    اشتغال : پرداختن به –به كاري سرگرم شدن- سرگرمي و گرفتاري
    زن: مادينه انسان-بشر ماده- جفت مرد- زوجه
    خانواده: خاندان – اهل البيت-دودمان
    كار: شغل – عمل – فعل- پيشه-هنر
    استقلال: برداشتن و بلند كردن – به خودي خود به كاري ايستادن- بي شركت غير

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [سه شنبه 1395-03-11] [ 08:56:00 ق.ظ ]





      رابطه دختر و پسر در محدوده اسلام   ...

     

    خدیجه رضائی - زهرا نصرتی - زهرا رضائی - رقیه رزمخواه


    چكيده:


    روابط پنهاني دختروپسر وآزادي ومعاشرت هاي بي قيد وشرط آنها سبب فساد و بزهكاري هاي اجتماعي وافزايش آمار طلاق وگسستگي خانواده ها مي شود. همان طور كه در كشورهاي غربي اين اتفاق افتاده و نتيجه اي جزء بالا رفتن آمارطلاق وفرزندان نامشروع درپي نداشته است.
    چرا كه دختري وپسري كه قبل از ازدواج باهم روابط پنهاني وعاشقانه داشته اند.مطمئناً پس ازازدواج باهمسر حقيقي خود نمي توانند روابط عاطفي وصميمي داشته باشند.
    زيرا ازسويي تجربيات گذشته خود را به ياد مي آورند وبامقايسه بين همسر فعلي ودوست قبلي خود لطمه ي بزرگ درهمان اوايل زندگي به آنها وارد خواهد شد وازسوي ديگر اگرهمسرش متوجه ارتباط اودرگذشته با فرد ديگري شود.ممكن است ازدامه زندگي با اوصرفه نظركند.
    ازهمين رو بر پدران ومادران لازم است ، كه محيطي گرم وصميمي وبدون اضطراب وتشويشي براي جوانشان به وجود آورند. كه فرزند عشق و محبت واقعي را درخانواده پيدا كند نه دربيرون خانه وارتباط با جنس مخالف آن هم روابطي كه فقط ازروي احساسات و موي وهوس زودگذر وموقتي است.
    و سرانجامي جزء بدبختي وبد نامي براي خود وخانواده در پي نخواهد داشت.


    واژگان كليدي: روابط.اسلام.تربيت.شخصيت.بزهكاري

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-03-10] [ 08:29:00 ق.ظ ]





      بررسی سبک زندگی سیاسی پیامبر(ص)در آیات وروایات   ...

    بهنوش آجودانی - طلبه سطح 3

     

    چکیده :


    با تدبر و تفکر در تاریخ صدر اسلام و بررسی سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) این نکته ثابت می شود که درخشش آفتاب عالم تاب اسلام و گسترش حیرت انگیز آن در قرون اولیه و دوام و بقای تفکر و تمدن اسلام در جهان علی رغم تبلیغات جهانی با وسایل و تجهیزات مدرن و پسامدرن، اولابخاطر حقیقت بودن و فطری بودنش است و در ثانی متاثر از عظمت وبزرگی و بینش سیاسی مدبر و مدیر آورنده این دین و شخصیت ممتاز رسول اکرم بوده است که با استفاده از اهرم های مشخص و اصیل و پیروی از اصول ماندگار و الهی ،قومی متعصب خود خواه و سرسخت را که بویی از تمدن نمی بردند و به فرموده حضرت امیر «گروه که در پست ترین جایگاه بین سنگلاخهای خشن و مارهای ناشنوا زندگی می کردند، آبهای آلوده و لجن می نوشیدند و غذاهای سخت و خشن می خوردند و …» را به بهترین مردم اعصار مبدل ساخت و صاحب تمدن و فرهنگ متعالی نمودند . بدون شک همین سیاست های زیر کانه وی، درراستای ایجاد صلح و آشتی، میان قبایل متخاصم عرب و همزیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمانان بوده است . هر چند امروزه پیش از هزار و چهار صد سال، از طلوع این نور رحمت می گذرد، اما بررسی ، در شخصیت و سیره سیاسی بی نظیر حضرت پیامبر ، چشم انداز های تازه و مفید را در برابر مان می گشاید و ما را به نقطه های استراتژیک سیاسی خاص ، در عرصه حکومت داری و رهبری متوجه می سازد .


    واژگان کلیدی : سبک ، سبک زندگی ، سیاست، پیامبر اعظم ،آیات ، روایات

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [شنبه 1395-03-08] [ 08:39:00 ق.ظ ]





      عکس   ...

     

     

    خنجری زهرا

    موضوعات: پیام  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1395-03-06] [ 11:30:00 ب.ظ ]





      غایب همیشه حاضر   ...

    خنجری زهرا 



    مولا جان،

    بار ها آمدی و نبودم

    در تقلای این زندگی

    نیاز مند تو اما بی تو بودم

    بار ها آمدی ونیامدم

    بر دلم بار ها نشستی و

    بی تو بودن را گریستم

    میدانم آمدهای…بسیار نزدیک…پشت پلک هایی که توان باز شدن به روی زیبایت را ندارد…

    پشت در دلی که هنوز برای میزبانی تو پاک نشده…میدانم آمده ای … دعا کن من هم بیایم به پیشواز تو

     

    امام سجاد(ع):

    «من ثبت علی مو لا تنا فی غیبة قائمنااعطاه الله عزوجل عجر الف شهید من شهدا بدر واحد»

    کسی که در غیبت قائم مابر موالات وولایت ما پایدار بماند ،خدای تعالی اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد به وی عطا فرماید.

    موضوعات: پیام  لینک ثابت



     [ 11:11:00 ب.ظ ]





      جوابی محکم   ...

     

     

    مرحوم فلسفی به همراه همسرش از جایی می‌گذشتند.

    زن بی حجابی با طعنه‌ گفت: بدبخت! زنش را گونی‌پیچ کرده.

    مرحوم فلسفی رو به زن گفت: چرا کسی روی اتوبوس‌های کنار خیابان چادر نمی‌کشد؟

    زن گفت: چون وسیله نقلیه عمومی هستند و ارزشی ندارند.

    باز پرسید:چرا همه روی خودروهای خودشان چادر می‌کشند؟

    گفت:چون وسیله شخصی است و باارزش است.

    مرحوم فلسفی گفت: زن من جزء لوازم شخصی من است

    و ارزشمند،نه مثل وسیله نقلیه عمومی !!!

     

     

    خنجری زهرا 

     

    موضوعات: پیام  لینک ثابت



     [ 10:32:00 ب.ظ ]





      غیبت   ...

     

    فاطمه نظری – پایه سوم – دوم پاره وقت


    غیبت
    غیبت یکی از گناهان و لغز شکای زبان بزرگ است که قران کریم به شدت از آن نمی کرد. و در نکوهشی آن احادیث فراوانی به دست رسیده است. نظر به اینکه متأسفانه این گناه در بین عموم مردم شیوع فراوان دارد. در روایات غیبت به دو صورت تعریف شده است.
    1- غیبت عبارت است از بیان عیب کی که اگر آن بیان بشوند ناراحت می شود. پیامبر گرامی اسلام در تعریف غیبت می فرماید: “ذکرک اُخاک بمایکره"، غیبت آن است که درباره ی برادرت چیزی بگویی که او را خوشی نباید.
    2- غیبت عبارت است از بیان عیب مخفی دیگران.
    امام کاظم علیه السلام می فرماید: هر کسی پشت سرکسی چیزی بگوید که دیگران از آن خبر دارند، غیبت نکرده است، امااگر کسی چیزی بگوید که حقیقت دارد، ولی مردم از آن بی خبرند، غیبت کرده است و هر کسی چیزی بگوید که حقیقت ندارد، بهتان زده است.
    پیامبراکرم اسلام می فرماید: کسی که برای غیبت و ؟ عیب و مسائل خصوصی مسلمانی حرکت کند، اولین قدمی که بر می دارد در جهنم می نهد و خدا عیوب اسرار او را در میان مردم فاش می کند. کسی که غیبت کند، روزه اش باطل می شود.
    معمولاً عوامل و انگیزه های متعددی آدمی را به غیبت وادار می کند، مانند، اظهار برتری، خود نشاند حسد، فرونشاندن عصبانیت، رحم و شفقت، …. و ما دو مرد از آن را توضیح می دهیم.
    اظهار برتری: یعنی کسانی که ضعف و نقصی در خود احساس می کنند، معایب دیگران را بر می شمرند تا از این راه برتری خود را اثبات کنند.
    رحم و شفقت: انسان گاه کسی را گرفتار و مبتلا دیده، غمگین می شود و حال او را برای دیگران بازگو می کند هر چند نظریه پردازان علم اخلاق بازگو کردن حال دیگران را حتی از سر مهربانی و ترحکم غیبت می دانند، ولی امام خمینی قدس شرع معتقد است اگر نقل حال دیگران از سر لطف و مهربانی باشد غیبت محسوب نمی شود.
    غیبت گناهی است که بدون شنونده تحقق نمی یابد. شنونده ی غیبت در تحقق این گناه نقشی چشمگیری دارد و به همین دلیل در روایات از فاعل غیبت با صیغه ی دوگانه (متن) یاد شده است.
    پیامبر اکرم اسلام صلی اله علیه و آله می فرماید: “المستعمع اُحد المغتابین"، شنونده ی غیبت، یکی از دو غیبت کننده است. از این رو شنونده ی غیبت، همانند غیبت کننده گناهکار بوده و مرتکب گناهی بزرگ است و از این نظر مشمول همه ی احکام غیبت کننده است.
    بنابر آنچه از روایات استفاده می شوند، نه شما گوش کردن به غیبت حرام است بلکه بر شنونده واجب است که غیبت کننده را نمی کند و از غیبت شوند دفاع کند پیامبر اکرم صلی اله علیه و اله می فرماید: هر کسی در مجلسی غیبت برداری را بشنود و آن را انکار کند، خداوند در دنیا و آخرت هزار گونه شر را از او باز می دارد: ولی اگر پسندش افتد و انکارش نکند، همانند غیبت کنند، گناهکار است.
    منظور از این که فرمود: غیبت را انکار کند، قط نهی از غیبت نیستف بلکه منظور یاری کردن غایب است، یعنی باید عیبی را که به او نسبت داده شده به گونه ای مناسب توجیه و از وی دفاع کند.
    از آنجا که ترک غیبت، بسیار مشکل است در آغاز راه باید زخمت بسیار متحمل شد و در کارزاری سخت با نفس در آویخت تا مهار زبان از دست نفس اماره بیرون آمده و در اختیار عقل قرار گیرد. برای رسیدن به این هدف، نخست باید با خود پیمان ببندی که مدتبی این گناه را انجام ندهی و در این مدت از خود مراقبت نموده و خویشتن را محاسبه کنی و چون مدت پیمان به سرآمد، پیمانی جدید منعقد کنیف بدین ترتیب کار آسان می شود و پس از مدتبی احساس خواهی کرد از غیبت نفرت پیدا کرد و از ترک آن لذت می بری.
    اگر انسان فواید یا نهان غیبت را با هم مقایسه کند، در این مقایسه معلوم می شود که فایده ی غیبت یک فایده ی خیالی است و در حقیقت هیچ فایده ای ندارد: زیرا انسان چند دقیق بذله گویی کرد و با بیهوده گویی، مجلسی آرایی می کند و از این راه چیزی جز ارضای آنی نفسی، عاید او نمی شود، ولی زیانمایی که در دنیا و آخرت به بار می آورد، از حد محاسبه بیرون است؛ زیرا در دنیا انسان را در نظر دیگران بی اعتبار می کند و ممکن است خداوند متعال نیز او را رسوا کند، علاوه بر این ممکن است انسان در دنیا به واسهط ی غیبت گرفتار بدعاقبتی شود, با چون غیبت به مثابه کاشتن بذر دشمنی با غیبت شونده در قلب انسان می باشد.
    اثر دیگر غیبت آن است که غیبت شونده نیز با خبر شود و به غیبتی تلافی کند یا آسیبی به غیبت کننده برساند و بدین سان بذر عدواتی کاشته شده و این تأثیر و تأثرات ادامه یابد. عارضه ی مهم دیگر این است که با غیبت کردن کارهای نیک انسان به پرونده ی غیبت شونده منتقل می شود و گناهان او بر عهده غیبت کننده نهاده می شود؛ بنابراین اگر اسنان با کسی دشمن است، مقتضای دشمنی آن است که از او غیبت نکند.
    در حکایت است که مردی به دیگری گفت: شنیده ام از من غیبت می کنی. او در جوابش گفت: آن قدر برای من عزیز نیستی که حسنات خود را در اختیارت بگذارم تاهرگونه خواهی درباره ی آنها حکم کنی و گناهانت را به گردن بگیرم.
    اگر با غیبت دیگران را به مسخره می گیرد و می خواهد کسی را رسوا کند، بداند که خویشتن را در پیشگاه خدای متعالی، فرشتگان، پیامبران و اوصیای ایشان رسوا کرده است؛ پس خود شی به مسخره و استهزا سزاوار تر است. اگر از سرترحم و شفقت غیبت می کن. بداند که ترحم به دیگران به خودی خود نیکو است، ولی شیطان به او حسد ورزیده، به غیبت وادارش می کند. تا کارهای نیک و حسناتش به دیگران منتقل شود.
    اگر از گناه و عیب دیگری به تعجب آمده وزبان به غیبت او گشوده بهتر است از کار خودش تعجب کند که به خاطر دین یا دنیای دیگری دین خود را از کف می دهد و از عقویت دینا هم در امان نیست، چرا که ممکن است همان طور که او به بهانه ی تعجب، پرده از کار دیگری بر می دارد خدا هم پرده از کارهای وی بر دارد و رسوایش کند.
    غیبت از گناهانی است که مشتمل بر دو حق است، حق الله و حق الناس، یعنی غیبت کننده، از دو جهت مدیون است با نخست نسبت به خدای تعالی که فرمایشی را نادیده گرفته و با او مخالفت کرده است. دوم نسبت به کسی که آبرویش به وسیله ی غیبت لطمه دیده است: بنابراین کسی که می خواهد توجه کند باید از هر دو جهت تسویه حساب کند.
    برای حق الله، طبق قاعده ی عمومی توجه، لازم است از کرده ی خود پشیمان و متأسف باشد و تصمیم بگیرد دیگر این کناه را مرتکب نشود. برای ادا حق الناسی، قاعده کسی آن است که صاحب حق را راضی کند. در مورد پاره ای از اخبار نیز بر لزوم طلب حلالیت از صاحب حق دلالت دارند.
    پیامبر گرامی اسلام می فرماید: غیبت از زنا بدتر است. گفتند: علتش چیست با رسول الله ؟
    فرمود: زیرا زناکار توبه می کند و خدا توبه اش را می پذیرد، ولی غیبت کننده توبه می کند، اما خداوند توبه اش را نمی پذیرد تا طرف مقابل حلالت نمی کند. نتیجه اینکه برای جبارن حق الناس در غیبت، طلب حلیت از صاحب حق ضروری است و توجه تنها کافی نیست.
    از نبی اکرم صلی اله علیه و آله پرسیدند: کناره ی غیبت چیست؟ فرمود: اینکه هروقت آن کسی که غیبتش را کرده ای به یادآوردن، برای او طلب مغفرت کنی.

     

     

    موضوعات: پیام  لینک ثابت



    [شنبه 1395-03-01] [ 12:02:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه