وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اسفند 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29            



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 14
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 480
  • 1 ماه قبل: 2103
  • کل بازدیدها: 145999




  • کاربران آنلاین

  • فتو احکام



  •   ولایت فقیه از دیدگاه اهل سنت   ...

    ولایت فقیه از دیدگاه اهل سنت ، :طاهره عرب عامری
    مینا ترکمانی
    ملیحه شفیع زاده


    چکیده
    ولايت فقيه در تعريف اكثر فقهاي شيعه در ادامه بحث ولايت ائمه معصومين(ع) مطرح شده است و طبييعي است كه به دليل عدم اعتقاد اهل سنت به موضوع امام معصوم، بحث ولايت فقيه نيز از اين زاويه منتفي است به عقيده اهل سنت ، ولايت از آن فقيه جامع الشرايط نيست بلكه از آن امير و والي است. هر قاضي اي بايد مجتهد باشد و هر قاضي اي ولايت دارد نه اينكه هر مجتهدي ولايت داشته باشد. اين نظر ، بسيار شبيه به نظريه انتخاب است كه مي گويد هر فقيه جامع الشرايطي ولايت ندارد بلكه با عقد بيعت ، ولايت از سوي مردم به وي تفويض و تنفيذ مي گردد. عبارت دیگری از اهل سنت نیز وجود دارد که نشان می دهد آنان هر چند در امامت، اجتهاد را شرط می کنند اما بین دو چیز تفکیک می کنند. آنان در مورد رهبر و امیر و قاضی اجتهاد را شرط می دانند ولی معتقدند اگر شخصی که متصدی یکی از این مناصب شود فاقد اجتهاد باشد، تصدی او نامشروع نیست و نباید با او مبارزه کرد! نووی در شرح صحیح مسلم گفته است: “اجمع علماء السنه علی انه لاینعزل السلطان بالفسق. “
    کلید واژه
    ولی : دوست ، نگهبان ، کسی که عهده دار کارهای دیگر باشد.
    فقیه : عالم به احکام شرع ، دانا و دانشمند ، عالم به علم فقه
    تسنن : پیرو سنت بودن ، عقیده کسانی که پس از پیامبر ، ابو بکر را خلیفه می دانند.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1394-12-19] [ 11:27:00 ق.ظ ]





      مفهوم شناسی نماز ، تعالی فرهنگ و تعالی فرهنگی   ...

    مفهوم شناسی نماز ، تعالی فرهنگ و تعالی فرهنگی ، عفت کریمی

    چکیده :
    نماز چه واژه ی زیبایی; ارتباط عبد با مولاء هم صحبت شدن مخلوقی کوچک به نام انسان با خدای بزرگ هستی . نماز، همان عبادتی که ا نسان با آن آرام می گیرد و روح پریشانش به مرحله ی آرامش و صبوری می رسد .
    قرآن کریم می فرماید : ” وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ “
    نماز می تواند جوامع انسانی را به ترقی و تکامل برساند و می تواند اتحاد محکمی بین انسان های مختلف به وجود آورد، مانند لحظه های نماز در خانه ی کعبه .
    انسان ها از هر ملیتی ، با هر رنگ پوستی ، با هر زبانی گردا گرد خانه ی خدا ، یا او به راز و نیاز می پردازند و رنگ چهره و موقعیت شغلی یا زشتی و زیبایی سبب هیچ امتیازی نمی شود. در یک صف واحد با هم اقامه ی نماز می کنند و چه زیباست در خانه ی خدا اتحاد بندگان او در بعد وسیع و چه رفلکس زیبایی دارد این نماز .در نماز، همه نمازگزاران به افراد صالح و شایسته، ابراز محبت می کنند و از ضّآلین و گمراهان برائت می جویند. این خود، این نقشه راه مسلمانان است و مسیر انتخاب دوستان و معاشرین را مشخص می کند. قرآن کریم می فرماید :"أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ” یک نمازگزار باید با کفار باشدت برخورد کند و با خودیها با رحم و مروّت.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ق.ظ ]





      تمایز حق و باطل   ...

     

     

    تمایز حق و باطل
    پژوهشگر : حدیثه طالع زاری

    چکیده
    در این تحقیق برای نشان دادن تمایز حق و باطل ابتدا حق و باطل را تعریف کردیم که از چه ماده و ریشه ای هستند و چهره حق و حقیقت را ترسیم کردیم تا شناخت بهتری از حق داشته باشیم و بتوانیم به وسیله آن باطل را بشناسیم . نگاه قرآن به حق و باطل یکسان نیست شاید حق در ابتدا چهره خود را نشان ندهد برعکس باطل که همواره با آب رنگ و سر و صدا همراه است و حق ماندنی است و باطل رفتنی است . باطل ابتدا برای خوب جلوه کردن به خود رنگ و لعاب حق را می دهد تا انسان های زود باور و ایمان سست دارند را گول بزند و جای خود را بین دلها بازدارند . پس بنابراین انسان همیشه باید متوجه حوادث پیرامونش باشد چون همیشه حق و باطل در هم آمیخته اند و جدا کردن آنها به صبر و تقوا نیاز دارد .
    واژگان کلیدی :
    حق – باطل – ایمان – کفر

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:45:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه