وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 37
  • دیروز: 118
  • 7 روز قبل: 528
  • 1 ماه قبل: 2084
  • کل بازدیدها: 145637




  • کاربران آنلاین

  • howzeh-kosar
  • زفاک



  •   زمینه های پرورش ایمان در کودکان   ...

    زمینه های پرورش ایمان در کودکان

          لیلا پورحاجب[1]

    چکیده

              کودک فطرت توحیدی و عواطف اخلاقی در ضمیر او فعلیت دارد و برای پذیرش تربیت آماده است. لازم است پدر و مادر ، به ارزش این فرصت مهم، متوجه باشند و از بیداری فطرت ایمانی و احساسات کودک، حداکثر استفاده را بنمایند و از دوران طفولیت ، در روان وی، ایمان به خدا و سجایای اخلاقی را پرورش دهند طفل را با اتکاء به سرشت فطری خودش می توان به آسانی خداپرست بار آورد و او را به پروردگار خالق و مهربان ، مؤمن و معتقد نمود. لذا این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سوال است که با چه روشی هایی می توان ایمان را در کودک پرورش داد؟ در راه تحصیل علم و درک حقایق عقلانی قدم بردارد، طفلی پاک نهاد و باایمان ، خوش اخلاق و مورد اعتماد، بار آمده باشد.

    کلید واژه: پرورش ایمان، ایمان،کودکان



    [1] - طلبه سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعقر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1399-10-17] [ 12:25:00 ب.ظ ]





      آسیب های اینترنت و فضای مجازی بر سبک زندگی زنان   ...

     

    آسیب های اینترنت و فضای مجازی بر سبک زندگی زنان

    لیلا پورحاجب[1]

    چکیده

    امروزه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب شگرفی به وجود آمده که زندگی همه انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. با ورود اینترنت در میان خانواده ها ارزش های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییراتی در رفتار و گفتمان افراد جامعه به وجود آمده. این تحقیق با شیوه ای توصیفی- تحلیل در صدد پاسخ گویی به این سوال است که شبکه های مجازی چه تاثیری در زندگی زنان می گذارد و چه آسیب هایی آن ها را تهدید می کند ؟ بنابراین در این میان زنان جامعه که در حکم پایه های خانواده هستند از استفاده از این تکنولوژی بی نصیب نیستند و دچار آسیب های ناخواسته ناشی از عدم اطلاعات صحیح از نحوه استفاده از این تکنولوژی می شوند. برخی آسیب هایی که فضای مجازی بر زندگی زنان وارد کرده است عبارتند از: بحران هویت، بی حجابی، گرایش به سبک زندگی غربی، خیانت و… که این آسیب ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از فضای مجازی تاثیر می پذیرد و زندگی های خانوادگی را دچار بحران و تزلزل می کند.

    کلیدواژه: آسیب اینترنتی، زنان، فضای مجازی



    [1] - طلبه سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعقر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود.



    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 12:11:00 ب.ظ ]





      نقش عوامل معنوی(ایثار، اعتماد به نفس) بیانیه گام دوم انقلاب   ...

    نقش عوامل معنوی(ایثار، اعتماد به نفس) بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت جوانان

    پروین محمد خانی[1]

    چکیده

    جوان معنوی، به زندگی و اوال دیگران بی توجه نیست، یکی از برنامه های او، اصلاح گری است ، می کوشد جامعه را نیز از هر گونه تباهی و زشتی به دور دارد.  لذا در این تحقیق به شیوه ای توصیفی به بررسی نقش عوامل معنوی (ایثار و اعتماد به نفس) در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است و مبانی ای که در این پژوهش بدان دست می یابیم این است که یکی از مشکلات شایع در جوانان، پراکندگی ذهنی است جوان به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی که باید برای آینده اش برنامه ریزی و تلاش کند، دچار برخی از سردرگمی ها می گردد و افکار او به هر طرفی متمایل می شود در این زمینه، اندیشه های معنوی و توکل بر خدا سبب می شود جوان از این پراکندگی ذهنی خارج شود و دل در گرو وعده های یار بسپارد و امیدش برای تحقق تلاش هایی که انجام می شود چند برابر گردد و برای قدم نهادن در گام دوم انقلاب با صلابت و ایثار و اعتماد به نفس نقش مهمی را ایفاء نماید.

    کلیدواژه: اعتماد به نفس، ایثار، بیانیه گام دوم انقلاب، عوامل معنوی



    [1] - طلبه سطح(2)، حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام)، شهرستان شاهرود.

     

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 12:02:00 ب.ظ ]





      انسان تراز انقلاب اسلامی   ...

    انسان تراز انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه امام خامنه ای(حفظه الله) در بُعد معنوی تلاش علمی

    پروین محمد خانی[1]

    چکیده

    انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف خود باید شاخص هایی را در نظر بگیرد و بایدکسانی که در این انقلاب دارای مسئولیت هایی است برای پیشبرد اهداف این انقلاب دارای تراز و شاخص هایی باشند علاوه بر این به احکام الهی عمل کنند برای تحقق اهداف انقلاب، بوده قوانین کافی نیست، بلکه مسئولیتی که متصدی اجرای قوانین می شوند باید مومن، با تقوا، با بصیرت و… باشند. یک انسان تراز انقلاب باید همیشه رو به تکامل، آزادگی، حریّت، ظلم ناپذیری، متدین، شجاع، آگاه، آزاد از قید تعلقات حزبی و گروهی و پست و مقام باشد در جامعه، انسان باید دانشی را فرا بگیرد که بتواند برای جامعه خود مفید باشد. اگر انسان استعدادها را در مسیر درست خودش استفاده نکند، به بدترین موجود تبدیل می شود، ولی اگر انسان بفهمد حقیقت او بعد الهی اوست، بهترین انسان می شود و می تواند یک انسان تراز انقلاب اسلامی به معنای کامل باشد.

    کلیدواژه: انسان تراز، انقلاب، تراز

     

     

     



    [1] - طلبه سطح(2)، حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1399-10-15] [ 09:58:00 ق.ظ ]





      نقش حکومت در اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال زایی   ...

    نقش حکومت در اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال زایی

    افسانه نصرتی[1]

    چکیده

    بیکاری یکی از مشکلات اساسی در هر کشوری است که باید به آن توجه شود و در جهت رفع آن تدابیری اندیشیده شود و از طرق مختلف نرخ بیکاری را کاهش داده و زمینه افزایش اشتغال را فراهم کرد. یکی از وظایف دولت ها و به عبارتی حکومت ایجاد اشتغال در سطح جامعه است که این امر توسعه اقتصادی را نیز فراهم می کند. این تحقیق با روشی توصیفی- تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال می باشد که حکومت چگونه می تواند زمینه اشتغال را در جامعه فراهم کند؟ این امر از طریق ایجاد امنیت اقتصادی، اخذ مالیات، عدالت اقتصادی و .. به خوبی فراهم می شود و این امور می توانند زمینه ساز اشتغال در جامعه شوند.

    کلیدواژه: اقتصاد، اشتغال، نقش حکومت در اشتغال، حکومت

     



    [1] - طلبه سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:56:00 ق.ظ ]





      شاخصه (مبانی) مذاکره بر مبنای نفی سبیل   ...

    شاخصه (مبانی) مذاکره بر مبنای نفی سبیل

    افسانه نصرتی[1]

    چکیده

    قاعده نفی سبیل به عنوان یکی ازمهم ترین قواعد فقهی، استقلال و مصالح جامعه مسلمانان را تضمین می کند. بر اساس این قاعده جایز نیست که کفار بر مسلمانان مسلط شوند و در حاکمیت آنان نفوذ داشته باشند. بنابراین مسلمانان در مذاکرات خود با کشورهای بیگانه و کفار باید به این اصل برای حفظ عزت و استقلال خود توجه داشته باشند. این پژوهش با روشی توصیفی به بیان یکی از اصول مهم در مذاکرات دولت اسلامی با دشمنان می پردازد و مبانی مختلفی را مدنظر قرار می دهد. بر اساس این قاعده مذاکره باید مقتدرانه باشد و در آن استقلال، مبارزه با استکبار و عزت جامعه اسلامی حفظ شود؛ در غیر این صورت این نوع مذاکره مردود و باطل می باشد.

    کلیدواژه: اصول مذاکره، سیاست خارجی، نفی سبیل

     



    [1] - طلبه سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:53:00 ق.ظ ]





      علت کاهش مسئولیت مادری (پیامد ها ، راهکارها)   ...

    علت کاهش مسئولیت مادری (پیامد ها ، راهکارها)

    فاطمه رمضانی [1]

    چکیده

    کانون اصلی در جامعه خانواده است و زن در این کانون به عنوان مادر نقش پویا و مهمی را ایفا می کند. در عصر حاضر، با ورود مدرنیته به عرصه های مختلف زندگی خانواده، نقش مادری دچار دگرگونی هایی شده است و موقعیت مادری را دچار بحران و معظل کرده است. این تحقیق با روشی توصیفی- تحلیل به صورت کتابخانه ای سعی در پاسخ گویی به این سوال دارد که چه عواملی باعث کمرنگ شدن نقش مادری شده و چه راهکارهایی می توان ارائه داد. امروزه تغییر در باورها، ترس و نگرانی، مسائل اخلاقی، اشتغال و گرایش به جنبش های فمینیستی و … زمینه کاهش نقش مادری را در جامعه فراهم کرده است. به طوری که زنان نقش مادری را بی اهمیت تلقی می کنند. بنابراین می توان گفت که مکاتب فکري مادي به همراه جنبش فمينيسم، با ايجاد زمينه هاي فکري و تغيير در باورها و ارائه تعاريفي ديگر از زن و نقش آفريني‌هاي او واگذاري کارکردهاي مادري و خانواده به مؤسسات اجتماعي، بيشترين نقش را در ايجاد اين بحران داشته اند که بهترین راهکار در حال حاضر و پيشگيري از بروز اين معضل در ايران اسلامي  تکيه بر الگوي اسلامي - ايراني مي‌داند.

    کلیدواژه:کمرنک شدن نقش مادری ، مادر، نقش مادر

     

     

     



    [1] - طلبه سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [شنبه 1399-05-25] [ 11:18:00 ق.ظ ]





      رشد علم و پژوهش در پرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده   ...

    رشد علم و پژوهش در پرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده

    طاهره جمشیدی پور[1]

    چکیده

    نگرش افراد به زندگی و آن چه برایشان اتفاق می افتد، یکسان نیست؛ عده ای با دید مثبت به زندگی و پیش آمدهای آن می نگرند و عده ای ازچنین نگرشی برخوردار نیستند. ولی به هر حال نگاه شخص به زندگی در روح و روان او اثر می گذارد. مهم ترین عامل رشد امید و مثبت اندیشی است. انسانِ با دید خوش بینانه از امکانات و استعدادهای خود به نحو احسن استفاده می کند و از سختی ها  و شکست نمی هراسد و آن را به فرصت تبدیل می‌کند. این پژوهش با روشی توصیفی و کاربردی در پی پاسخ گویی به این سوال می باشد که امید و خوش بینی چه نقشی در گسترش علم و پژوهش دارد. لذا هر چه سطح امید در جامعه بالاتر باشد عزت نفس در آن جامعه بالا می رود و این جامعه در هر عرصه ای بخصوص علم و پژوهش پیشقدم خواهد شد.

    کلیدواژه: امید، خوش بینی، مثبت اندیشی، علم و پژوهش

     



    1. دانش آموخته مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 11:14:00 ق.ظ ]





      چگونگی پاسخگویی قرآن به نیازهای معنوی عصر حاضر   ...

    چگونگی پاسخگویی قرآن به نیازهای معنوی عصر حاضر

    زینب قلعه نوی[1]

     

    چکیده

    بحث در مورد جامعیت قرآن و پاسخگویی آن به تمامی نیازهای انسان از دیرباز تا کنون مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان بوده است و با توجه به تصریح قرآن در خصوص اصل جامعیت، همگان آن را پذیرفته اند، گرچه درباره محدوده آن اختلاف کرده اند.

    عده ای قائل به جامعیت مطلق قرآن شده اند و نتیجه گرفته اند که در قرآن تمام آنچه که می توان نوعی ادراک و فهم به آن پیدا کرد وجود دارد. هر چند عقل و درک ما از شناختن آن قاصر است.  عده ای قرآن را فقط کتابی برای آخرت می دانند، و از طرفی عده‌ای دیگر، قرآن را هدایتگر انسان در امور مادی و معنوی می دانند. 

    بنابراین در قرآن آیات زیادی در باب کهنه نشدن و طراوت و شادابی همیشگی آن وجود دارد، که با در نظر گرفتن این آیات ثابت شده است، که قرآن توانایی پاسخگویی به همه نیازهای انسان را دارد و تنها برای یک زمان، مکان و یا مردم خاص نبوده. و به بیان برخی از این نیازها از جمله: ایثار،  صداقت، نوع دوستی، احسان و… پرداخته و هر یک را با چندین آیه از قرآن توضیح داده است.

     

    کلید واژه ها: جامعیت، قرآن،  نیاز ، معنویت.

     



    [1] - طلبه سطح 2

    حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع)

                                                                                                               zeinabghalenoi@gmail.com

     

     

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 11:11:00 ق.ظ ]





      جایگاه عزت ملی در مرزبندی با دشمن با محوریت بیانات مقام معظم رهبری   ...

    جایگاه عزت ملی در مرزبندی با دشمن با محوریت بیانات مقام معظم رهبری

    طاهره جمشیدی پور[1]

    چکیده

    در طول تاریخ دویست ‌ساله‌ی اخیر، قدرت‌های خارجی (مدتی انگلیس، مدتی نیز روسیه و دیگر دول اروپایی و پس از آن، آمریکا) ملت ایران را تحقیر کرده بودند. مردم هم باور کرده بودند که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ نظیر سازندگی کشور را ندارند و ابتکاری از آن‌ها ساخته نیست. چنین القا شده بود که دیگران باید بر ملت ایران آقایی کنند. بنابراین روح غرور و افتخار ملی در میان مردم از بین رفته بود. اما امام خمینی مجدداً این روحیه را در ملت ایران بیدار و زنده کردند

    همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب.

    هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی برای نیل به آرمانهای خود که عزت تفکر اسلام و ایران بود راههای پر فراز و نشیبی را طی نمود.

     

    کلید واژه ها: عزت ملی، دشمن شناسی، مرزبندی، سخنان رهبری

     

     



    1. دانش آموخته مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام)، شهرستان شاهرود

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 11:01:00 ق.ظ ]





    1 3 4 5 ...6 7

      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه